woensdag 9 januari 2008

Het boekenjaar 2007

Na wat gezeur over roken (al was het dan boek-gerelateerd) nu weer terug naar het echte werk. Verslag doen van boekaankopen en verhalen over een groeiende verzameling.
2007 was een uitzonderlijk fraai boekenjaar voor mij. En niet alleen boeken, ik kon onder andere ook een zeer fraai kabinet met parafernalia uit Boudewijn Büch's huis aanschaffen en zijn geboortekaartje. Daar heb ik uitgebreid verslag van gedaan.

Wat boeken betreft is er steeds meer rust in de verzameldrang. Ik kan me vaker beheersen en beter zoeken. Dat leidt weliswaar tot de aanschaf van minder boeken, maar ook tot een hogere kwaliteit. Zo concentreer ik me steeds meer op fraai gebonden boeken, edities met illustraties, en als het om tweedehands gaat let ik steeds meer op een zo perfect mogelijke staat, inclusief stofomslag.

In de cijfers kun je dit terug zien: in 2006 heb ik (volgens de huidige gegevens) 514 boeken aangeschaft terwijl het er in 2007 'slechts' 403 waren. Maar op 3 euro na hebben die 403 boeken van 2007 bij elkaar exact hetzelfde gekost als de 513 van 2006! (Moet ik nu wel of niet vertellen wat het bedrag was?)

In 2007 ben ik definitief gevallen voor de prachtuitgaven van de Folio Society. Ik kan iedere boekenliefhebber aanraden zijn klassiekers aan te schaffen in edities van de Society. Daarnaast heb ik ook aardig wat Easton Press boeken gekocht, waaronder gesigneerde edities van de astronauten van Apollo 13 en de memoires van John Glenn.
Andere hoogtepunten waren 6 boeken van Gerrit Komrij (fijn om te lezen), veel Robinson Crusoe uitgaven, waarvan de oudste uit 1828, en 10 boeken van Hans Warren.
Op het sociale gebied begon in 2007 een boekenvriendschap (een omvangrijke correspondentie) met een Haagse jongedame die zeer bijzonder is.

Lezen
Ik denk ook dat ik nog nooit zoveel gelezen heb als het afgelopen jaar. Het was het eerste volledige jaar dat ik elke werkdag 2 uur in de trein gezeten heb en altijd had ik minstens twee boeken bij me. Dat was een heerlijke ervaring, die ik blijf koesteren in 2008.

Dromen
Steeds vaker heb ik boekendromen. Ik ben dan in een bibliotheek of een boekhandel. Er gebeuren allerlei rare dingen, zoals dat ik boeken zie die ik voor niks kan krijgen, of op zoek ben naar een boek maar het niet kan vinden. Ik blader door de meest fantastische uitgaven waarbij ik de boeken ook werkelijk kan lezen, letter voor letter! Als ik wakker wordt ben ik diep teleurgesteld dat het maar een droom was en ik de gedroomde boeken niet heb, en het komt voor dat ik me toch een titel meen te herinneren en deze ga opzoeken op Internet... zonder resultaat. Opvallend vaak komt er seks van, met een boekverkoopster, bibliothecaresse, allemaal mij onbekende dames. Wat moet je daar nu van denken? En zouden andere boekenkopers ook dat soort gekke dromen hebben?

Problemen waren er in 2007 natuurlijk ook: waar laat ik die 403 boeken? En de 300-500 boeken die ik in 2008 zal aanschaffen?
En hoe kom ik aan geld om de steeds luxere edities te bekostigen? Ik betaal me blauw aan staatsloten, maar tot nu toe helaas zonder resultaat.... Ik blijf echter geloven in de hoofdprijs.
Of zou de hoofdprijs de bibliotheek zijn die er nu al is, en waar ik nog zoveel boeken uit moet lezen? De toekomst zal het leren...

5 opmerkingen:

Robert Koopman zei

Natuurlijk hoef je de kosten niet te noemen!
Ik vertel toch ook niet voor hoeveel ik aan wijn heb opgedronken de laatste 10 jaar! (ik hou het erg nauwkeurig bij, vandaar)

Apollo-13? Dat is wel speciaal om dat te hebben lijkt me. En na de film van enige jaren geleden stijgt zoiets natuurlijk wel in waarde.
Het hele Apollo-gebeuren komt weer steeds meer "in" denk ik.

Dromen over sex met bibliotecaressen????
Gaat het wel helemaal goed met je?
Dat zijn toch zelden jonge deernen maar vaker wat oudere dames....:-)

boekengek zei

@ Robèrt
Fantastisch dat je je wijngebruik bij houdt. Drink/dronk je ook wijnen van tientallen euro's per fles? Ik proef het verschil tussen wijn van 5, 10 of 20 euro maar dan houdt het op. En na het opdrinken is het weg. Boeken blijven tastbaar!
@ sex etc.: nee hoor, ze bestaan! (Al is het maar in mijn dromen...)

Anoniem zei

Lijkt me een mooi boekenjaar, al is ruimtegebrek wel hoogst irritant. Bezit je ook de complete Hemingway in Easton Press?

boekengek zei

@ Erwin, jeetje, de complete Hemingway.... Ik heb niet zo veel met hem (geloof ik), maar Easton Press heeft 20 delen van hem, totale kosten incl. verzending schat ik op zo'n 1000 euro! Dat gaat te ver.

Anoniem zei

Volkomen gelijk dat je het een 'beetje' duur vindt, maar ik dacht misschien. Is overigens een mooie set.