zondag 13 januari 2008

Boekenjaar 2007 - Herkomst

Nog altijd bezig met het bijwerken van 2007. Meldde ik in het vorige bericht nog dat ik 403 boeken had aangeschaft in 2007, na hertelling en uitzoeken blijken het er 440 te zijn. Voor die 440 heb ik dan ook niet slechts 3 euro meer betaald dan voor de 514 boeken van 2006 (zoals ik meldde), doch 429 euro meer. Daaruit volgt dat de aanschafprijs van het boek in 2007 30% hoger was dan in 2006, ik kan dus werkelijk van een kwalitatieve verbetering spreken!
Voor de grap heb ik eens uitgezocht waar ik de boeken vandaan heb gehaald. Allereerst valt op dat het grootste deel nog steeds in Nederland is aangeschaft: 277 (63%) van de 440 boeken.
Van de overige 163 boeken, heb ik het volgende lijstje gemaakt waar ze zijn aangeschaft:

Bulgarije 1
Denemarken 1
Spanje 1
Guam 1
Canada 2
Turkije 2
Nieuwzeeland 2
Pitcairn Island 2
Rusland 2
Griekenland 3
Frankrijk 5
Italië 6
Duitsland 7
Australië 14
Verenigde Staten 47
Verenigd Koninkrijk 67

Engeland is duidelijk favoriet: goed aanbod, redelijke prijzen en veelal nette verzendkosten. De verzendkosten in Australië zijn tegenwoordig minder leuk, en hetzelfde geldt sinds juli vorig jaar voor de VS. (In alle landen zie je trouwens een gigantische stijging van de tarieven, ook het versturen van een pakje uit Nederland naar het buitenland is met ingang van 2008 een flink stuk duurder geworden. Hoogste tijd voor een demonstratie op het Binnenhof van boekenkopers!)
Bijna alle boeken zijn per post gekomen, de boeken uit Spanje, Griekenland, Turkije en Italië zijn echter ter plekke aangeschaft.
Niet één boek is vermist: de wereldwijde Post is nog altijd betrouwbaarder dan e-mail!

Drie vreemde eenden uit de bijt:
Uit Guam kwam het Guam Phone Book 2007; € 13,28.
Uit Bulgarije, o, sorry, dat was geen boek maar een ansichtkaart over en met postzegels van de Caprivi strook in Namibië (bekend van Boudewijn Büch); € 7,29
En uit Denemarken het boek Fire in the Sea. The Santorini vulcano: natural history and the legend of Atlantis van Walter Friedrich (Cambridge University Press, 1999), het enige wetenschappelijk verantwoorde werk over de vulkaanuitbarstingen op het Griekse eiland Thera (=Santorini). Ik zag dat boek in een boekhandel op Santorini liggen voor 68 euro, maar dat vond ik erg duur, te meer daar het in een tamelijk miserabele staat verkeerde omdat het er zo te zien al een jaar of zeven onverkocht lag te wezen. De kat des boekhandels -- het boek lag op de onderste plank -- had er bovendien nogal wat haren op afgezet. Via Internet vond ik echter een perfect exemplaar in Denemarken, voor € 52,42, waarvan € 18,81 aan porti opging....



Mijn moeder zei vroeger: wat je van ver haalt, is lekker. Ik ben het nog steeds hartgrondig met haar eens!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk om deze eindejaarslijsten te lezen!

Heb je ook een verdeling van waar in Nederland aangeschaft? Heb je de meeste boeken in Zwolle gekocht?

O en ik ben ook wel benieuwd hoeveel procent van de in Nederland aangeschafte boeken je daadwerkelijk in een boekwinkel of op een boekenmarkt hebt gekocht, tegenover het aantal dat via internet aangeschaft is.

Ik denk dat het bij mij zo'n beetje 50/50 is.

Sander L.

Robert Koopman zei

Heerlijk stukje!

Handel van over de hele wereld is leuk om te doe.
Ik koop model-coelacanth-tjes in Japan, geheugens in Australië, postzegels uit Mauritius en Letland, dvd's in Engeland.

Dankzij het internet is alles overal te koop