zondag 27 januari 2008

4000!


Het waren een paar hectische boekenweken.

Met deze week de aanschaf van alle afleveringen van Maledicta, The international journal of verbal aggression (officiële link, maar voor een kennismaking beter het artikel van Ed Schilders hier), de cassette met 8 delen wereldliteratuur van de NRC-leesclub, diverse normale boekaankopen (dat wil zeggen, boeken die gewoon op mijn weg komen omdat ik ergens geïnteresseerd in raak) en vooral een bezoek aan Deventer gisteren, waarbij ik 41 Rainbowpockets kocht, is het totaal aantal boeken in mijn bibliotheek de grens van 4000 overschreden (nu 4024 om precies te zijn).
Boek 1000 kocht ik in december 1987;
Boek 2000 in mei 2003;
Bij de start van deze weblog op 13 april 2005 waren het er circa 2600;
In januari 2006 bereikte ik de 3000-grens en nu dus de 4000.
Waar moet dat heen?
Deventer gisteren. Er was een boekenmarkt in de Bergkerk, maar die was weinig interessant. Veel beter waren bezoekjes aan de talloze antiquariaten in de Deventer binnenstad. Waar Zwolle het moet doen met De Slegte en (misschien?) nog 1 tweedehands boekwinkeltje, grossiert Deventer in werkelijk heerlijke antiquariaten waar ik uren kan dwalen en zoeken. Groot aanbod, prima prijzen. Ik was op Rainbow-pocketjacht, en dat ging dus voortvarend.

In de kerk liep ik Martin Ros nog tegen het lijf, letterlijk. Natuurlijk vroeg ik hem naar zijn ontslag bij de Tros-nieuwsshow. Een bittere woordenstroom ("die vuile honden van de publieke omroep" etc.) volgde. En of hij het nog kon opbrengen zelf eens te luisteren naar zijn opvolgers, waaronder Pieter Steinz van de NRC? Uiteraard niet. Ik kon het me voorstellen. De Tros-boekenrubriek is weliswaar informatief, maar niet meer wat het geweest is. Wanneer Ros er zijn stokpaardjes bereed (de Tweede wereldoorlog, het katholicisme en de bevindelijken) zat je aan de stoel gekleefd en wachtte je op die éne uitspraak....: "Dit boek gaat over het hele erge!"

En dat hele erge kon van alles betekenen, doorgaans de vernietiging van de joden in de oorlog, de nazi's in het algemeen, of de welwillende medewerking door het Nederlandse overheidsapparaat aan diezelfde vernietiging. [Het is een feit dat in geen enkel land in Europa de deportatie van de joden naar de vernietingskampen zo soepeltjes verlopen is als in Nederland en ook dat in Nederland relatief de meeste joden zijn weggevoerd. Daar hoor je gek genoeg nooit iets over als bij herdenkingen op Holocaust-day -- vandaag -- of op 4 mei burgemeesters en andere politici met kilo's boter op het hoofd staan te wauwelen hoe erg het allemaal geweest is]. Of sex als uitdrukking van het hele erge. Dat waren, vind ik persoonlijk, zijn mooiste bijdragen. (Ik herinner me Nabokov: Lolita)

Ros heeft de grootste particuliere biep in ons land met meer dan 100.000 boeken, Maar helaas ongeorganiseerd. Net als de 100.000 van Boudewijn Büch. Dat maakt mij nou triest. Ik hoef helemaal geen 100.000 boeken, maar ik wil wel dat alles wat ik bezit beschreven en te vinden is. Tot nu toe slaagt dat voornemen, al kost het me een hoop tijd. En dan moet ik er ook af en toe nog een stukje over schrijven...

Op naar de 5000!

2 opmerkingen:

Robert Koopman zei

Die 5000 boeken komen er gerust.

Ik vind het knap dat je precies weet wat je hebt. Ik weet dat alleen van mijn Büch-verzameling en zelfs daar valt er er wel eens eentje tussen de administratie door..

Ik denk dat dat bij jouw verzameling ook vast wel zo zal zijn.....

Lijkt me heerlijk zo'n grote bibliotheek.

Unknown zei

Gefeliciteerd!
Zelf heb ik niet zo lang geleden de grens van 5000 beeld- en geluidsdragers (cd's en dvd's dus) overschreden, en ik ook ben continu bezig met alles te inventariseren en ordenen...