dinsdag 15 januari 2008

Boekenjaar 2007 - Herkomst Nederland

Naar aanleiding van het commentaar op mijn vorige blog van Sander L., heb ik uitgezocht waar ik mijn boeken in Nederland heb aangeschaft. Welnu, schokkende resultaten voor de reguliere boekhandel!

Ik geef eerst het hele lijstje:

"Louis" 71 24,7%
Marktplaats 37 12,8%
Veilingen 35 12,2%
Internet: bol.com 29 10,1%
Kiosk (Bruna, Ako) 24 8,3%
Rechtstreeks/mail 16 5,6%
Boekenmarkten 13 4,5%
Antiquariaten 12 4,2%
Boekhandel 11 3,8%
ECI 9 3,1%
Ebay Nederland 7 2,4%
Internet: bol.com 2e hands 6 2,1%
Kado gekregen 5 1,7%
Internet: Kruidvat 5 1,7%
Rechtstreeks uitgeverij 4 1,4%
Internet: Antiqbook 2 0,7%
Internet: overige 2 0,7%

Toelichting: "Louis" (al jaren aan top) is iemand die de büchfanaten wel kennen, ik laat uitgebreide toelichting op hem achterwege -- hij is mijn vaste dealer gewoon, net zoals de C1000 die is voor mijn witte wijn.
Daadwerkelijk een winkel binnenlopen, boekhandel, antiquariaat of kiosk (Bruna, Ako) om een boek te kopen deed ik weliswaar regelmatig, maar het leverde maar 60 boeken op, 20,8% van het totaal in Nederland. De echte boekhandel kwam er daarbij helemaal bekaaid af met 3,8%.
Dat het cijfer voor Marktplaats zo hoog was in 2007 is grotendeels toe te schrijven aan twee aankopen, van bij elkaar 33 Rainbow pockets. Normaal gesproken koop ik liever niet op Marktplaats omdat de kwaliteit mij te laag is en het teveel gedoe is met mensen die vaak niets van boeken weten (O, wat trap ik nou op lange tenen!)
Verder valt op dat ik veel bij Bol.com koop. Tja: het is simpel, snel en makkelijk. Ik zet vaak boeken die mij interessant lijken, omdat ik er bij voorbeeld in de krant iets over gelezen heb, op mijn verlanglijstje en na een tijdje, als het lijstje er een stuk of 5-6 bevat, dan koop ik ze.



Na al mijn eigen gereken ben ik ook wel nieuwsgierig hoe het bij anderen zit. Dus: kom er maar op met die getallen en procenten!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha, bedankt voor de snelle follow-up.
En wat goed dat je alle aankoopinformatie hebt bijgehouden. Ik noteer alleen datum en stad in het boek (zoals BB het deed).

Het is wel interessant om je statistiek te zien. Ik denk dat de serieuze boekkoper meer en meer via internet koopt. Niet alleen omdat - als ik even voor mezelf spreek - ik internet vaker bezoek dan een boekwinkel, maar ook door het prijsverschil. Ik werk in Amsterdam en mijn favoriete boekwinkel daar is Atheneum op het Spui. Maar de prijzen van boeken die ik daar aantref check ik tegenwoordig standaard op internet. Bol.com is vrijwel altijd een paar euro goedkoper, inclusief verzending, en bij Amazon.de/uk/fr/etc gaat er soms nog wel een paar euro vanaf. Het scheelt soms wel tien euro op een boek dat in de winkel 25 euro kost!

In 2007 hadden Louis, Marktplaats en Bubb K hadden mij niet zo gek veel te bieden. Mijn boeken heb ik vooral in antiquariaten, op boekenmarkten en in het buitenland gekocht.

groet,
Sander l.

Anoniem zei

Mijn aankopen geven het volgende beeld:

Totaal gekocht in 2007 150 boeken, waarvan 53% in de boekhandel,
41% via internet
en 20% in het antiquariaat.

Ik breng wel meer tijd door op het net dan in de boekwinkel, dat dan weer wel.

Anoniem zei

Interessante telling, 114%, 41% moet 27% zijn, excuus.