zondag 17 juni 2007

Het geboortekaartje van...

Sinds kort ben ik in het bezit van de 5 kaveltjes die ik uit de nalatenschap van Harry G.M. Prick heb verworven. Vandaag presenteer ik hier de inhoud van één dubbel gevouwen stuk kraftpapier, waarin Prick gewoonlijk zijn verzamelingen bewaarde.


Ik sla het papier open en het geboortekaartje van Boudewijn Büch wordt onthuld. Een uiterst zeldzaam stukje drukwerk. Hoeveel zouden er ooit van gemaakt zijn? Dertig, vijftig? De familie Buch in Wassenaar was niet erg groot. Het was eind jaren 40 en niemand had een cent te makken. De wederopbouw moest nog plaatsvinden. Vermoedelijk hebben diverse familieleden nog zo'n kaartje, maar er zullen ook kaartjes zijn kwijtgeraakt of weg gegooid.
Het geboortekaartje van Boudewijn Büch duikt op in Rudie Kagie's boek "Boudewijn Büch, verslag van een mystificatie" op pagina 25 en is ook afgebeeld in "Büch Boek - Liber Amicorum" (pag. 6). De bron van beide afbeeldingen is dezelfde: het archief van Boudewijns jongere broer Patrick. Verder heb ik het nergens gezien.
Op 23 januari 1975 deed Boudewijn een exemplaar van zijn geboortekaartje cadeau aan Harry G.M. Prick. 'Voor Har, Leiden 23 I 1975, B+" schreef hij er met potlood op. En: 'Sic!' (Sic betekent: aldus staat er woordelijk) met twee pijlen die wijzen naar de woorden vreugde en dankbaarheid in de tekst van het kaartje.... Het lijkt een cynisch commentaar, omdat BB nu niet bepaald lovend was over de aandacht die hij van zijn ouders in zijn vroege jeugd kreeg. Hier is het.

De voorkant van het kaartje is bij mijn weten nog nergens volledig en in kleur gepubliceerd - de lezers van deze blog hebben dus de primeur!
Het gaat om een standaard illustratie waaruit de ouders bij de drukker konden kiezen als ze opdracht voor een kaartje gaven. Een obligaat maar lief katholiek plaatje van de bekende uitgever van geboortekaartjes en bidprentjes U.M.K. te Beverwijk.
Het mapje van Prick bevat nog een zeer vroeg Büchje, een foto uit 1950 of 1951, eveneens op eerder genoemde data aan Prick geschonken, Boudewijn met zijn driewielertje, nog geen twee jaar oud.
Aan de achterzijde schreef Boudewijn met ballpoint een stukje tekst, maar dat laat ik hier onvermeld. Er moet toch iets te raden overblijven!

1 opmerking:

Robert Koopman zei

Groen van jaloezie nemen we dit bericht ter kennisgeving aan.....

Maar ik zie wel duidelijk de puntjes in de achternaam. Dat stond toch nog eens ergens ter discussie?