zaterdag 30 juni 2007

Was ik maar nooit hier aan begonnen...

Bijna iedereen kent ze wel, de doorgaans fraai vormgegeven Rainbow pockets, herkenbaar aan de gele rug. In de loop van de laatste 15 jaar heb ik verschillende titels gekocht, vaak als ik onderweg was met de trein of op Schiphol voor ik op het vliegtuig stapte. Voorafgaand aan de zomer brengt uitgeverij Maarten Muntinga in juni altijd een aantal pockets op de markt met verhalen van al dan niet mislukte vakanties onder fraaie titels als: Was ik maar thuis gebleven (afschuwelijkste reiservaringen), Was ik maar nooit van huis gegaan (de verschrikkelijkste reisverhalen van Parijs tot Phnon Penh), Bad trips (de ergste reisverhalen) etcetera.
Ze zijn een doorslaand succes omdat er een goed doordachte psychologie achter zit: door het lezen van vreselijke reisverhalen wordt de toerist gerustgesteld: zo erg als het híer beschreven staat kan míj nooit overkomen!
En dus neemt de reiziger een titeltje of twee mee om te lezen aan de rand van het zwembad terwijl hij geplaagd wordt door zonnebrand en muggen. Of om 's avonds in bed te lezen, als hij de slaap niet kan vatten door de hitte en het lawaai van langs het hotel scheurende brommertjes van lokale macho's op zoek naar een blond toeristenmeisje.
Niettemin, het is een fraaie reeks goedkope boeken met wereldliteratuur en ander aangenaams.
Na de aankoop van mijn laatste twee, België voor beginners en vooral het boekje met de bijzonder intrigerende titel Daar ging m'n string ('lachwekkende avonturen van vrouwen op reis') begon er iets te kriebelen. Daar ging m'n string las ik in 2 treinreizen uit en ik was verrast door de kwaliteit van de verhalen. (De zinsnede uit de titel ben ik overigens niet tegen gekomen in het boek; jammer, want had ik graag van de omstandigheden én gevolgen waaronder dit feit plaats vond kennis genomen.)
Het gekriebel had niet zozeer te maken met de titel van laatst genoemd boek als wel het plotselinge verlangen alle Rainbow Pockets te bezitten. Er zijn er nu een stuk of 850 uitgebracht en een zoektocht langs mijn boekenkasten bracht er een 20-tal naar boven die hier afgebeeld zijn.
Wat zou het mooi zijn om al die 850 in één mooie op maat gemaakte kast te hebben staan, op volgorde van nummer = uitgeefdatum! Het kwijl loopt al uit mijn mond als ik me het resultaat voorstel. Nieuw kosten ze 5 tot 10 euro, tweedehands moet 1 tot 2 euro per boek wel mogelijk zijn, wat betekent dat het een betaalbaar verzamelgebied blijft.... Zo legde ik vandaag al de hand op 23 titels in één koop via Marktplaats. Kijk, zo schiet het begin van mijn verzameling tenminste een beetje op!
Verder de hele middag doorgebracht met het aanleggen van een titelbestand van alle verschenen pockets (dat op Internet niet te vinden is, de uitgeverij beperkt zich alleen tot de nu leverbare titels). Want alles moet wél goed georganiseerd worden!

Over een jaar of twee bied ik mijn verzamel-wederwaardigheden aan de uitgeverij ter publicatie aan, als nummer 1000 in de reeks, onder de hierbij vast gereserveerde titel: WAS IK MAAR NOOIT HIER AAN BEGONNEN! (Treurniswekkende verhalen van boekenverzamelaars.)

8 opmerkingen:

Boekenwijs zei

Haha, vandaag nog eentje gekocht, toen ik wat langer op het station moest wachten, zelfs eentje met reisverhalen (Meer grenzeloos leedvermaak). Maar een neiging tot verzamelen heb ik meer met de pockets van de Geus, aangezien dat wat onbekendere boeken zijn (hopelijk breng ik je hiermee niet tot een volgende verzamelmissie...)

Robert Koopman zei

Heerlijk is dat verzamelen toch!

En om er dan een speciaal op maat gemaakte boekenkast voor maken is helemaal geweldig!

Marieke zei

Ik heb stage gelopen bij de uitgeverij, waar alle genummerde exemplaren naast elkaar staan. Ziet er prachtig uit. Van die stage heb ik ook drie planken overgehouden met pockets, staat mooi in de kast!

Anoniem zei

Ik verzamel boeken die in eigen beheer zijn uitgegeven. Een absolute aanrader is Narcissus van Erik Daro (1975). Weet iemand meer van dat boek? Zijn er nog meer boeken van deze schrijver?
Frans Hendriks, Groesbeek.

Unknown zei

Briljant idee om een pocket met verhalen van verzamelaars uit te brengen, waarin hun meest afschuwelijke ervaringen staan vermeld! We kunnen dat ook in eigen beheer doen natuurlijk.

sneuper

boekengek zei

@ bakkenenboeken: en daar heb je natuurlijk verzuimd een foto van te maken! ;-) Heb je nog contact met de uitgeverij, ik zou graag de titellijst in Excel of zo ontvangen, scheelt me een hoop werk......

@ boekensneuper: ja, briljant idee, en hetk omt van jou hoor, niet van mij! Waar beginnen we?

Anoniem zei

Check ook www.boekwinkeltjes.nl

Marieke zei

Inderdaad, ik was toen nog niet zo dapper om dat te vragen (of ik een foto mocht maken). Daar heb ik nu wel spijt van...
Ik heb geen contact meer met ze maar je kunt de titellijst vast wel krijgen per mail. info@rainbow.nl