woensdag 6 juni 2007

Zwolse boekenmarkt

Afgelopen zondag was ie er weer: de Zwolse boekenmarkt. In het oude centrum van de stad een heleboel kramen van antiquaren uit het hele land. De kwaliteit was hoog, ik heb in heel veel stands leuke dingen gezien. En, ook erg prettig, het was niet te druk, zodat je gewoon zelf kon struinen door de boeken in plaats van over de schouders van mensen kijken die boeken voor je neus weg kapen.
Toen mijn schoudertas vol was en ik méér gewicht niet meer kon dragen (ik was ook nog even bij De Slegte langs geweest) ben ik naar huis gegaan. Een mooie oogst (klik op foto voor uitvergroting):


Drie Büchjes, een achttiende druk van De Kleine Blonde Dood (had ik nog niet), een vijftiende van Het Dolhuis (idem), een eerste van Eenzaam (had ik al wel, maar dit was een mooiere dan die ik al heb). Twee boeken-boeken, de Bijenkorf uitgave "De ideale bibliotheek", een tamelijk matig lijstje van de 100 beste boeken en een Duits boekje uit 1962: Freundschaft mit Büchern, erg leuk en vol met feitjes en aardige plaatjes.
Wat ik altijd al eens had willen lezen: de dagboeken van de gebroeders De Goncourt (1851 e.v.) gepubliceerd in de Privé Domein reeks. (18 euro). Ik ben er al in begonnen, heel interessant dit tijdsdocument.
Verder een dagboek van Hans Warren dat ik nog niet had, een boekje over symbolen in de Islam (om een andere reden interessant), Kinderjaren van Oberski (komt in alle lijsten van beste boeken voor, maar nog nooit gelezen) en nog het een en ander.
En zo gaan er dagelijks weer twee boeken in de tas om in de trein te lezen. Ehm, niet elke dag twee nieuwe hoor, want zo snel lees ik niet. Maar voorlopig ben ik lekker onder de pannen!

2 opmerkingen:

Robert Koopman zei

Verzamel jij dan ook meerdere drukken van hetzelfde boek? Of eigenlijk van dezelfde boeken.

Ben ik gelukkig niet de enige....

Bibliofilos zei

Ik zie zomaar 4 titels liggen die ook in mijn boekenkast staan!

Dagboeken van de gebroeders De Goncourt, "De ideale bibliotheek" en twee titels van Büch (alleen houd ik het wel bij één druk).

Mooie aankoop!