zondag 24 juni 2007

Ali Cyaankali

Vandaag was het bericht dat het voormalige hulpje van Saddam Hussein, bijgenaamd Ali Cyaankali, de doodstraf heeft gekregen even in het nieuws:
BAGHDAD, Iraq (CNN) -- An Iraq court on Sunday sentenced three former aides to Saddam Hussein, including the man known as "Chemical Ali," to death by hanging for their role in a 1980s genocide campaign that that killed up to 100,000 Kurds.
Het Iraakse rechtstelsel kennende zal deze man spoedig geëxecuteerd worden.
Toen de oorlog in Irak nog maar pas begonnen was -- een oorlog waar ik overigens persoonlijk helemaal niet achter sta -- werd er onder de Amerikaanse militairen een kaartspel verspreid met de namen en soms ook afbeeldingen van de 52 meest gezochte Irakeese misdadigers. Je hoeft niet voor of tegen de oorlog in Irak te zijn om te weten dat deze personen echt gruwelijke misdadigers zijn. Daar wou ik het verder ook maar niet meer over hebben.
Het uitbrengen van een 'kaartspel' trok vanuit verzamelaars-oogpunt echter wel mijn aandacht, en ik heb dan ook nogal wat moeite gedaan om zo'n spel in mijn bezit te krijgen. Het heeft me veel geld en geduld gekost -- ik was destijds nog niet zo georganiseerd dat ik alle aankopen bijhield op de computer -- maar ik raakte in het bezit ervan en zoëven heb ik het kaartspel weer eens te voorschijn gehaald en de betreffende kaart opgezocht.
Hier is hij, Schoppen Koning, Ali Hasan Al-Majid Al-Tikriti, moordenaar van tienduizenden Koerden. Ingescand.


Hoe het nu verder moet met de oorlog in Irak? Ik heb geen wetenschappelijk onderbouwde mening en ben alleen lees-deskundige. Maar ergens lijkt me het een mooi idee om een heel Groot Hek, een Soort Berlijnse Super Muur om Irak én Afganistan, én Israël, én Libanon, én Syrië te zetten, en om alle internationale bemoeienis te stoppen en over 20 jaar nog eens te kijken of er überhaupt nog mensen daar in leven zijn, of ze elkaar niet allemaal hebben uitgemoord.....
Ik ben bang dat het hele Midden-Oosten dan één grote lege woestijn is. Wat een sombere gedachte!



5 opmerkingen:

akim a.j. willems zei

Lang leve de politiek-incorrecte gedachten ! ;-)

Robert Koopman zei

Ik heb die gedachte ook al jaren. Hek erom en niet meer mee bemoeien, het kan niet het kan niet....

De oorlog in Irak hadden ze nooit moeten beginnen, nu kunnen ze niet meer stoppen....

Gek eigenlijk dat de legers die er vechten het niet onder controle kunnen krijgen. Die soldaten zijn maar een klein deel van de soldaten die de grote horden Russische soldaten moesten tegenhouden op de Duitse laagvlakten.
Als ik nu de resultaten zie was ze dat nooit gelukt.....
Aan de andere kant zijn die Russische soldaten net zulke klungels....

Naar onderwerp eigenlijk.

Anoniem zei

We laten de Palestijnen toch wel eerst een staatje beginnen BUITEN dat hek hè?

Robert Koopman zei

We hebben nu toch twee Palestijnse staatjes?
In plaats van tegen Israel te vechten, vechten ze tegen elkaar....

BenMcDui zei

Foutje...

Ali Cyaankali is de gevaarlijkste vrouw van Rotterdam, een liedje van Annie M. G. Schmidt.
De man die in Irak is opgehangen is Ali Chemicali ("Chemical Ali").