maandag 31 oktober 2005

Toch nog gelukkig

Een paar weken geleden vergeefs een bod uitgebracht op een olieverfschilderij uit 1821: Napoleon in St. Helena, herinneringen dicterend aan Le Comte (graaf) de las Cases. Mijn bod van $ 1275 was niet voldoende voor dit prachtige schilderijtje...

Achteraf maar goed ook, want voor dat geld kun je een hoop boeken kopen. Zo werd ik vandaag erg gelukkig van het achtdelige werk van Las Cases dat ik na een spannende biedingsgeschiedenis won van een Fransman:

LE COMTE DE

LAS CASES

LE MEMORIAL DE SAINTE HELENE Publiée sous la direction de M. René Harot, historien.

Illustrations issues du cabinet des Estampes de la Bibliothèque Nationale.

Edition originale de luxe

Complets en 8 volumes In-8° carré, sans Nom d'Editeur, parution 1958, édition originale de luxe entièrement composée de volumes nominatifs numérotés, sur bouffant de luxe Fleur d'Alfa des Papeteries d'Avignon (A3502). Demi reliure cuir noir, dos lisse orné de fers doré filets et roulettes, auteur/titre/ tomaison, plats en feutrine rouge décorés de cadres dorés et motifs abeilles aux angles, signet, jaquette Rhodoïd translucide. Nombreuses illustration (cartes, documents, reproduction, fac-similé) hors texte, planches dépliante, gravures contrecollées, en noir et en couleur. 3484 pages au total hors illustrations. Légère usure d’usage. Intérieur très frais. Parfait état.

Heerlijk om met dit werk zo het bed in te duiken: de vele illustraties en de fluwelen band te koesteren, en gelijktijdig meer te weten te komen over de treurige gevangen Keizer. Is het een ziekte, een verslaving, een tijdelijke gekte of bezetenheid? Ik wil het niet weten, als ik maar genieten kan.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hmm.......ik duik liever met jou mijn bedje in. ;-))
Je meisje.

Bibliofilos zei

Bezetenheid zou ik zeggen maar zomaar een gok... ;-)

Unknown zei

Wow, 1275 dollar voor dat schilderij... had je dat echt willen betalen? Ik vind 75 Euro voor een Büch-uitgave al aan de hoge kant...

boekengek zei

@ weirdo: ik heb even bij de verkoper geinformeerd wat de minimumprijs was bij de veiling, die bleek op 5000 dollar te liggen. Nou dat was voor mij reden om te stoppen.