zondag 9 oktober 2005

Bibliotheca Thysiana

Zaterdagmiddag was ik bij de bijeenkomst van het Boudewijn Büch Gezelschap Büchmania. Er was een vergadering van leden & bestuur en een bezoek aan de normalerwijze gesloten Bibliotheca Thysiana in Leiden. Dat vond ik een heel indrukkendwekkende belevenis. Een zeventiende-eeuwse bibliotheek met circa 2.500 boeken. Allemaal in perkament of leer gebonden delen, die de stand van zaken van de wetenschap uit de 17e eeuw bevatten - nog onaangetast door de tand des tijds. De rondleidster had tot ons genoegen een selectie van boeken op de leestafel gelegd en zo mochten wij bladeren in meer dan 300 jaar oude folianten, zoals de atlas van Bleau en de Itenerario (reisbeschrijving) van Jan Huygen van Linschoten uit 1565. Ik voelde een dusdanig ontzag voor de ouderdom van de boeken dat ik ze nauwelijks durfde aan te raken. Sommige van deze delen zijn vele tienduizenden euro's per stuk waard! De gretigheid waarmee anderen de bladzijden beroerden kon ik dan ook zowat niet aanzien. Ik heb een foto gemaakt van de titelpagina van de Itenerario; via de website van het Museum kun je een leesbare vergroting krijgen en daaruit blijkt eens te meer dat de boeken in perfecte staat zijn.
Terug in Utrecht nog een verjaarsfeestje van H. (F.) Niettegenstaande het feit dat driekwart van de genodigden om redenen van lichamelijke aard had afgezegd, werd het erg genoeglijk met ons zesjes. We besloten om verjaardagen maar weer eens wat vaker te vieren.


Geen opmerkingen: