zondag 16 oktober 2005

Napoleon, L'Empereur (3)

Gisteren schreef ik:
ik wil meer weten en vooral zelf ervaringsdeskundige worden. Tot nu toe heb ik Saint Helena gespaard in mijn verzamelwoede en Napoleon ook, omdat het zo uitgebreid is en er geen einde aan komt..... maar ik kan geen weerstand meer bieden: dit verhaal moet verder worden verteld en ik wil er meer van weten -- lees hebben.
Aan het verzamelen van boeken over Napoleon begin ik maar niet, alleen de belangrijkste dan, de memoires/autobiografie. En wat ben ik blij dat ik die sinds vrijdag bezit! Het is de Duitse heruitgave van 1999 van de 13-delige autobiografie die in 1913 in Stuttgart gepubliceerd werd. Nu in pocketvorm in 6 delen, die bij elkaar 3000 bladzijden bevatten. Een zeer grondige, wetenschappelijk verantwoorde uitgave. Duitse uitgevers behoren tot de top in de boekenwereld als het gaat om dit soort werken. De Nederlandse boekenmarkt is natuurlijk klein, en de uitgevers zijn te schijterig, dus een Nederlandse uitgave is er gewoonweg niet. In het Engels vind je voorzover ik weet alleen verspreid werk en Amerikanen zijn alleen geïnteresseerd in sappige details (de highlights) en zullen nooit een dergelijke complete uitgave maken. De Fransen hebben alles weliswaar compleet gepubliceerd (eind 19e eeuw) maar ja, het is Frans dus niemand kan het lezen. Een beetje kort door de bocht misschien, maar toch.
De zes dikke delen liggen voor me en ik ben vooral geïnteresseerd in deel 6: op St. Helena. Vannacht heb ik er al aan mogen ruiken en de eerste stukken gelezen. Na een inleiding van 18 pagina's komt de inhoudsopgave, die beslaat alleen al maar liefst 56 pagina's! In zo'n 500 bladzijden kunnen we daarna vervolgens alles lezen wat Napoleon op St. Helena heeft gedicteerd aan zijn schrijvers, die in de Napoleon-literatuur worden aangeduid als de vier evangelisten.

In Vergeten boeken van Ed Schilders staat op pagina 240 een naar mijn idee belangrijke opmerking die ik in dit verband graag aanhaal om de voortreffelijkheid van deze uitgave (let wel, oorspronkelijk uit 1913!) te illustreren:
De Duitsers en Oostenrijkers hebben op dit gebied (bedoeld wordt de inzet van het academisch apparaat om het gedrag van de mens, in zijn meest uiteenlopende vormen te boekstaven) de toon gezet (...) met het gründliche streven naar systematiek en volledigheid.
Duitse uitgaven van rond de eeuwwisseling (1900) zijn een lichtend voorbeeld van hoe je boeken moet maken. In mijn boekenkasten bevinden zich dan ook ettelijke staaltjes van dit vakmanschap. Maar goed, we dwalen af, we hadden het over mijn fascinatie voor Napoleon....

(wordt vervolgd)

Geen opmerkingen: