zondag 2 oktober 2005

Boeken (1, 2, 3)

Boeken 1
Het waren, wat bibliotheek-uitbreiding betreft, tamelijk heftige weken zo aan het eind van deze zomer. Via eBay, antiquariaten en persoonlijke relaties (en o ja, ook nog een paar via de reguliere boekhandel) heb ik de afgelopen 4 weken pakweg 40 boeken gekocht. Verrassend was een zestal boeken via De Slegte uit het bezit van Boudewijn Büch. Ik kocht er 4 boeken over Goethe, de eerste druk van Redmond O'Hanlon's (zoals bekend een grote vriend van BB) Into the heart of Borneo en de Encyclopedia of Apocalyptic Literature.
Een ander bijzonder boek was de vertaling in het Lets van het boek van JLB Smith The Story of the Coelacanth, dit kocht ik van iemand in Riga (Letland) via eBay. De Coelacanth is een vis waarvan men altijd dacht dat deze 140 miljoen jaar geleden was uitgestorven, tot er in 1938 een exemplaar werd opgevist. Het veroorzaakte een enorme sensatie. Het boek van Smith, de eigenwijze, zeer onaangename persoonlijkheid die de ontdekking opeiste is tegenwoordig zeer gezocht. Dat er in 1977 een vertaling in het toen nog onder de Sovjetunie vallende Letland verscheen mag wel opmerkelijk heten. Van dit Letse boek is hierbij het pakje afgebeeld in plaats van het boek zelf. Mijn Lets is namelijk niet meer je-dat en ik vermoed dat er onder de lezers ook maar weinig Lets-sprekenden zijn die mij dit kwaliijk zullen nemen....

Boeken 2
Waarheen met al die boeken? Het aloude probleem doet zich weer voor. Na alle rechte wanden van dit huis die al bezet zijn door kasten of andere nuttige meubels (meestal gevuld met boeken) raken nu ook alle andere horizontale oppervlakken gevuld met stapels boeken. Maar er was nog één hoek waar wel een kast van 40 of 60 cm breed in zou passen. Dus togen we op koopzondag naar Ikea (een bij voorbaat gek-makend idee). Ik bespaar je hier de details maar uiteindelijk, na een verkeerschaos op de meubelboulevard heelhuids doorstaan te hebben, werd ik een smalle boekenkast en een vitrinekast rijker. Anderhalf uur schroeven en spijkeren later kon ik de eerste honderd boeken herplaatsen en ruimte vrijmaken voor de stapels die op buro's en tafels lagen.

Boeken 3
Waarom doe ik dit allemaal, waarom kwel ik mezelf zo en bouw ik mijn huis dicht met papier? Er is maar één reden, het ultieme bevredigende excuus.... omdat ik wil weten, omdat ik mateloos nieuwsgierig ben, omdat ik zonder mijn huis te verlaten en zonder verbinding met Internet te hoeven hebben alles wil kunnen opzoeken. Daarin slaag ik meer en meer en dat maakt me gelukkig. Bij voorbeeld te lezen over de eenzaamheid van de laatste dagen van Napoleon op St. Helena zonder er naar toe te moeten (wat ik overigens best graag zou willen).
Deze week werd ik ook erg blij van een dvd-opname die F. voor me gemaakt heeft van een interview met Gerrit Komrij, voormalig dichter des vaderlands, en een groot boekenverzamelaar. De beelden van zijn huis in Portugal, zijn bibliotheek en het jongensachtige ongeduld waarmee hij zijn postpakketten openmaakte (tijdschriften uit Nederland, boeken van all over the world) vond ik heel herkenbaar. Het sterkte me in mijn overtuiging dat lezen en boeken verzamelen naast liefde tot het mooiste in het mensenleven gerekend mag worden.

1 opmerking:

Unknown zei

Boeken 1:
Als ik ooit nog eens serieus ga speuren naar mijn Letse voorouders (ja, denk niet dat er onder de bezoekers van je site geen mensen met roots in Letland zijn!!) zal ik meteen kijken of er meer van dit fraais is in de Letse taal.

Boeken 2:
IKEA op koopzondag.... pffff... maar inderdaad, de vitrinekasten zijn er goed en betaalbaar.

Boeken 3:
Ja (diepe zucht) waarom doen we onszelf dit aan? Ik lijd behalve aan boekenliefde ook nog aan ernstige melomanie en wil me dus ook omringen met muziek. heel veel muziek. Ik zou ook best nog wat kasten kunnen gebruiken!