vrijdag 21 oktober 2005

Nog eentje dan

Vandaag ontving ik een boek van iemand in Connecticut, USA: Napoleon's St. Helena, geschreven door de voormalige Franse consul op St. Helena Gilbert Martineau, vertaald in het Engels (uitgever: John Murray, 1968). Natuurlijk ben ik vooral benieuwd naar de inhoud van het boek, maar de provenance is ook interessant. Het boek werd op 1 april 1970 geschonken aan ene Jean, met de opdracht (in vertaling): "Ik hoop dat je dit boek leuk vind, maar het is wel een eenzijdige opinie, namelijk die van een fransman". Dit is tekenend voor de houding van de Britten, zelfs nu nog!, ten opzichte van de beroemdste gevangene ooit ergens: Napoleon Bonaparte. Ondanks de chunnel die Frankrijk en Britannië verbindt zal er altijd een geestelijk onoverbrugbare afstand blijven bestaan tussen de beide grootmachten. De schenker van het boek, 'Uncle Frank' woonde op..... Ascension Island, een van de meest afgelegen eilanden op de wereld, en totaal onbereikbaar.


De verkoper van het boek, die eigenlijk alleen in muziek geinteresseerd is trof dit boek aan in de nalatenschap van zijn vader, wist niet wat hij er mee moest en verkocht het. Nu ligt het voor me, het is de hele wereld over geweest maar hier krijgt het zijn laatste rustplaats. En ik ga het lezen, absoluut!

Geen opmerkingen: