zondag 9 december 2007

De Literatuur is Rond

Op 10 augustus 2005 kocht in in antiquariaat Hinderickx & Winderickx in Utrecht een door mij al tijden begeerd boek van Boudewijn Büch, namelijk Een boekenkast op reis. Persoonlijke kroniek 1998. 's Avonds deed ik er verslag van in mijn weblog (aldaar even door scrollen). Ik had wat moeite om 50 euro er voor te betalen (maar dat is achteraf onterecht gebleken).
Op 1 december verscheen Oude Gracht 234, het tweede winkeldagboek van Hans Engberts en René Hesselink waarin zij genadeloos de veelal domme klanten, die hun op dat moment kwakkelende nering Hinderickx & Winderickx bezoeken, van kritische opmerkingen voorzien. Ene L.S. had me er op gewezen dat ook ik in dit boek in voorkwam, dus... op naar HinWin en het boek gekocht (de gebonden editie uiteraard, voor € 25,--). Thuis las ik op pagina 120, in een aantekening van 11 augustus: "Afgelopen donderdag kocht ik van Serge de privé-domein van Bo Büch, Een boekenkast op reis. Voor 25 euro, want Louis had gezegd dat hij het boek op zijn website voor 60 euro meteen verkocht), maar bij nader inzien vond ook Serge dat wel krankzinnig. Dus boden wij het voor € 50 aan. Het is nog niet op het net gezet en dat hoeft ook niet meer, want gisteren werd het gekocht door Martin de Z."

Het boek vervolgt met een uitvoerig citaat uit mijn weblog van 10-8-2005. En nu schrijf ik dit weer. Een boeken-perpetuum mobile.

P.S.: alle boekenliefhebbers & boekendwazen moeten dit boek meteen aanschaffen en lezen! Ik heb het, onderbroken door een paar uurtjes slaap, in één ruk uitgelezen.

Geen opmerkingen: