zaterdag 29 december 2007

Roken en boeken

Bijna elke roker zou liever niet willen roken dan wel.
Maar elke serieuze boekminnaar en verzamelaar weet dat roken de pest is voor zijn boeken! Dat het slecht is voor mijn eigen gezondheid weet ik wel -- het is tenslotte mijn keuze om mijn leven op een aangename wijze te bekorten door te roken. Echter, dat boeken niet diezelfde vrije keuze hebben en afhankelijk zijn van mijn verzorging, dat stoort me elk moment dat ik in mijn bibliotheek zit en er weer eentje opsteek. Aan de ene kant erg veel geld uitgeven aan boeken die vervolgens in een ruimte komen te staan waar ze mijn walgelijke rookwalmen opslorpen in hun -- al dan niet lederen -- banden is aan de andere kant in wezen gewoon zielig en slecht.

Als je het op de keper beschouwt is er een ingewikkeld masochistisch gedoe gaande. Niet willen roken in het bijzijn van boeken maar het tóch doen vanwege... de verslaving. Ik heb de stellige indruk dat de begrippen boeken, lezen, schrijven, verzamelen vaker een relatie hebben met een rokende persoon dan met een niet-rokende. Ik zou weleens het resultaat van een onderzoek willen zien naar de rookgewoonten van schrijvers, heb een vermoeden dat schrijvers 2-3 x zo vaak roken als niet-schrijvers. Idee voor en letteren-student?

Waarom zit ik nu over dit onderwerp te zeiken? Toch niet omdat de eerste januari met Goede Voornemens nadert?
Nee, het is omdat ik vandaag mijn elektronische sigaret heb ontvangen en mijn eerste voorzichtige ervaringen opdoe met een leven in harmonie met boeken. En met mensen die niet van roken houden.
Waarbij ik -- niet te vergeten, en als het slaagt-- ook zelf nog eens stukken gezonder word en meer geld over hou voor boeken (om slechts 2 van de 14 voordelen van de elektronische sigaret ten opzichte van de normale te noemen).

Ik hou jullie op de hoogte.

Als je interesse hebt in de elektronische variant van de peuk kun je kijken op deze site waar ik hem ook gekocht heb.

5 opmerkingen:

Bibliofilos zei

SUPER!!!!!! Ik hoop, dat je net als ik, een tevreden esmoker wordt! Ik steek zo af en toe nog een echt sigaretje op, maar veeeeeel minder dan vroeger. En ik geniet er nog van ook!
Beter voor je gezondheid en beter voor je boeken.
Ik ben benieuwd!

Robert Koopman zei

Stop toch met die onzin! Stop gewoon met roken en ga zeker niet aan zo'n rare, en gelukkig binnenkort verboden, electrische sigaret beginnen.

Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, zelfs ik kon het lang lang lang geleden.

Ik kon zelfs stoppen met wijndrinken.....

Anoniem zei

Jah, stoppen is beter, en kun je meer boekjes kopen... Zo'n nep sigaret is net zo iets, of nog erger, als het Buckler biertje. Iets voor Youp van 't Hek ???

Peter Oosterbos zei

www.esigaret.com is ook een goede site over e-roken

Natasha zei

best online vape shop is a electronic cigarette product online selling shop. buy chubby bubble vapes bubble razz is one of the famous vape product in the world. You may take buy nkd 100 salt brain freeze away very easily because it's just put in your pocket easily.