zondag 9 april 2006

Gerard Reve overleden

Drie minuten geleden hoorde ik op het NOS Journaal (radio) het bericht dat Gerard (Kornelis van het) Reve gisteren aan de gevolgen van dementie is overleden. Dat doet me toch wel wat. Ik heb --voor ik Büch verzamelde-- Reve verzameld en bestudeerd, tot ca. 1990 - toen hield ik het wel voor gezien: al die jongensmondjes en jongenskontjes. Zijn werk begon me steeds minder te boeien. Toch behoren enkele werken van hem tot het beste dat in de Nederlandse literatuur verschenen is. Voor mij persoonlijk zijn dat Op weg naar het einde en Nader tot u, Werther Nieland en het relatief onbekende Vier wintervertellingen. Er zal de komende dagen en weken een stortvloed van bespiegelingen verschijnen. Morgen toch maar alle kranten kopen, ter afsluiting van een verzameling...
(middag) Hierbij een scan van mijn uniekste item: een singletje met 4 sprookjes, door Reve zelf voorgelezen. Erg lachen was dat! (Jammer dat ik geen mogelijkheid heb deze om te zetten naar een digitaal signaal.)

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Op zich heb ik *niks* met Reve maar het is toch altijd jammer als er een groot schijver komt te overlijden....

De prijs van zijn boeken zal nu ook wel, tijdelijk, flink gaan stijgen. Er zitten vast al verkopers handewrijfend te wachten om de boel in de verkoop te zetten.

Unknown zei

Martin, dat singletje is een hele poos geleden al door iemand online gezet:

http://home.planet.nl/~fur/reve.html

Anoniem zei

Ik lees het nu pas. Mooi stukje
http://grootgerardreveforum.yourbb.nl/

Het Erkende Gerard Reve Forum
EGRF