zondag 29 mei 2005

Hard werken in Zwolle


Het was weer hard werken gisteren, in Zwolle. Eerst naar Waanders, een fantastische boekhandel, stukken beter dan bijvoorbeeld Broese in Utrecht. Hoewel ze de splinternieuwe Atlas Maior van Bleau uit 1665 -- net verschenen in een giga-reprint bij Taschen -- (29 x 44 cm, 150 euro en naar schatting 6 kilo zwaar) niet hadden en ze hem zelfs niet in hun inkoopcatalogi hadden staan, namen ze uitgebreid de moeite te zoeken en me andere leuke boeken van Taschen aan te bevelen. (*1) De aanbevolen titels zijn het niet geworden; ik heb me beperkt tot 2 nieuwe Simenons en een boek over moord en doodslag in Nederland, waarin alle moorden van 1992-2001 vermeld staan. Tja, het is een naslagwerk hè.

Daarna door naar de beste De Slegte van Nederland, aan de Melkmarkt - te Zwolle ja. Ik zit niks op te hemelen omdat het uit Zwolle komt, het is gewoon een feit. (Al moet ik er wel bij vertellen dat daar waar je in Utrecht chagrijnige gezichten krijgt en domme antwoorden of helemaal geen, in het Oosten iedereen met een glimlach voor je klaar staat. En dat is een zeer aangename ervaring voor Randstad-ers zoals ik.
Bij De Slegte vond ik 5 boeken over expedities/reizen en een handboek culturele antropologie. Ik ben er zeer verguld mee.
Het boek van Bill Bryson (overigens ook bij Waanders gekocht) over zijn Amerika-ervaringen --367 pag. dik-- heb ik van de weeromstuit meteen helemaal uitgelezen. Eerst op de bank, toen op een terrasje bij een aangename bierprijs van 1,65 voor een Amsterdammertje (kom daar maar eens om in Utrecht of Amsterdam!!), vervolgens in bed, daarna vannacht en vanochtend weer in bed en vanmiddag in de hangmat in de zon op P's balkon. Precies twee jaar geleden heb ik van dezelfde schrijver Tegenvoeters, een reis door Australië gelezen en daar heb ik toen zo vreselijk om moeten lachen dat ik dit boek ongezien kon kopen. (Pandora pockets, Euro 7,98). Bryson komt weliswaar beter tot zijn recht in het monografische Australië-boek dan in deze verzameling van 75 columns, maar hij blijft om te lachen. En, wat waardevoller is: zijn observaties over mensen en gewoonten in verre landen zijn buitengewoon verhelderend en leerzaam.

Tja, en het harde werken bestond natuurlijk uit het vervoeren op de fiets en in de trein van de tien nieuwe boeken (naast de 6 die ik zelf nog meegenomen had voor onderweg) en het daarna invoeren van de nieuwe titels in de bibliotheek-database. En het schrijven van dit nutteloze stukje. Ziezo, en nu heb ik zelf een soort Bill-Bryson-stukje geschreven.

(*1) ik heb me een beetje vergist. De Atlas is nog helemaal niet uit! Hij staat zeer uitgebreid beschreven in de Summer 2005 catalogus van Taschen die ik een paar weken geleden kreeg toegestuurd (ze trekken er maar liefst 8 pagina's voor uit) maar de website leert me dat de Nederlandse editie pas in september 2005 verschijnt (de Engelse/Franse/Duitse editie komt in juli).

Geen opmerkingen: