zaterdag 5 september 2009

Bol punt com

Tja, bol.com.
Ik bestel er regelmatig. En héél af en toe plaats ik een recensie van een boek dat ik daar gekocht en gelezen heb. Vandaag kreeg ik een mailtje dat mijn recensie over Verlovingstijd van Maarten 't Hart beloond werd met een kadobon van 25 euro:
"Echter, in het kader van de wet op de vaste boekenprijs, kan deze bon niet besteed worden aan Nederlandse boeken."
De wet op de vaste boekenprijs is mij al jarenlang een doorn in het oog.
Ronald Plasterk, u weet wel: de tamelijk mediageile minister met de hoed, is beslist een zeer ontwikkelde man, maar helaas laat hij op het dossier van cultuur en boeken zijn verstand hangen naar tientallen jaren oude meningen.

Vrijdag 4 september stond een prachtig stuk van Marcel Möring in de boekenbijlage van de NRC. Kern van Möring's betoog: het huidige systeem in Nederland voorziet er in dat boekhandels en uitgevers het meeste verdienen aan boeken. De schrijvers, die al deze prachtige boeken voor ons met bloed, zweet en tranen uit hun hersenen persen komen er af met een schamele procent of 10 van de prijs van een boek. Minimaal 40% gaat naar de boekhandel, 20% naar de uitgever. De wet op de vaste boekenprijs bepaalt dat boekhandels geen kortingen mogen geven aan klanten en bol.com dus ook niet. Vandaar dat ik mijn gulle geschenk van bol.com mag besteden aan DVD's, electronica of weet ik wat, maar niet aan boeken! Zo mag ik met mijn recensie van een Nederlandse roman niet een Nederlands boek kopen!

Betutteling door de overheid (geen gloeilampen meer mogen kopen), inperking van allerlei andere vrijheden zoals het recht op vrij reizen (invoering van de OV chipkaart betekent dat de overheid je reisgedrag van seconde tot seconde kan volgen), belachelijke rook- en terrasverboden en andere controles door overheidsinstanties (invoering van het Elektronisch Patiëntendossier): het is allemaal realiteit geworden en het lijkt of niemand protesteert.

Ik zou willen zeggen: wordt wakker en lees George Orwell's boek 1984, geschreven in 1949. Zijn zeer sombere toekomst-scenario van een alles controlerende overheid mag dan niet in 1984 werkelijkheid zijn geworden, anno 2009 is dat het wel.

Wanneer staan wij, volk van Nederland, weer met 500.000 mensen op het Museumplein in Amsterdam om de regering met een oorverdovend fluitconcert naar huis te sturen? Zoals we dat deden in de jaren tachtig toen het ging om plaatsing van kruisraketten?

Ik ben somber, ik denk dat het er niet van komt. De generatie die het nu voor het zeggen heeft is een generatie die lekker makkelijk verdient aan oude principes. De jongste generatie kiezers schijnt alleen bezig te zijn met het zoveel mogelijk genieten op korte termijn: GHB en andere partydrugs, giga hoeveelheden alcohol, mega-parties op het strand, hooligans, doden. Eigen genot eerst.
Daar walg ik van.

7 opmerkingen:

Joyce zei

Tja, zuur zeg, van die bon. Door die vaste boekenprijs hebben wij de duurste boekenprijzen van zo'n beetje heel Europa, maar men (dwz de mensen die van het uitgeven van boeken leven) zegt dat dat nodig is om een breed aanbod te kunnen blijven uitgeven, waaronder ook minder bestsellerige boeken.....
maar schiet je nu niet een beetje door in je somberte? zo erg is het toch niet? er zijn ook nog jongeren die ergens voor staan hoor (en nog lezen ook). Niet dat ik nog jong ben, ik zit al 'in de tweede helft'.
Trouwens, mooie omslag van 1984, die had ik nog niet eerder gezien. Is dat van een exemplaar van jezelf?
en leuk om te lezen dat jij wel positief bent over Maarten 't Hart. In de ('professionele') reviews wordt Verlovingstijd tamelijk afgekraakt. Maar ik hecht dan ook steeds minder waarde aan die zogenaamde professionele reviewers.

Sander zei

Staat ook daadwerkelijk op de bon dat het niet aan boeken besteed mag worden? Ik begrijp dat ze het erbij moeten zeggen, maar de uiteindelijke beslissing laten ze misschien wel gewoon aan jou over..

boekengek zei

@ Joyce: in landen waar de vaste boekenprijs niet bestaat is er ook een groot aanbod aan boeken. Het is echt een drogredenering.

> 1984: het omslag is van de 29e druk uit 1980 en ontworpen door Kees Kelfkens, die o.a. ook alle omslagen van Privé Domein maakte. In dezelfde tijd heeft hij het omslag voor 'Walging' van Sartre gemaakt, in dezelfde stijl. Zal hem zsm eens afbeelden.

> Verlovingstijd: zure commentaren ja, in ieder geval van NRC. Het is werkelijk een prachtig boek. De beroeps-beoordelaars moeten over de knie, eerst Carel Peters, dan Elsbeth Etty en Pieter Steinz moet oppassen! Laatstgenoemde hemelde in de TROS-Nieuwsshow het boek van Guus Kuijer "Hoe word ik gelukkig" zodanig op dat ik het binnen een uur na de uitzending kocht. Maar het blijkt een zuur, zelfingenomen boek te zijn van iemand die alleen de Hogere Kunst (Goya) als redmiddel voor de ziel aanbeveelt en wel héél erg eng en neerbuigend doet over hetgeen niet in zijn grachtengordel-straatje past. Ik kom op dat boek terug.

@ Sander: de boncode begint met de letters BOL. Ik kan het er op wagen, maar 'k heb het vermoeden dat het niet lukt.....

Joke zei

Ik heb het boek van Guus Kuijer ook gelezen, overigens nadat ik een recensie hiervan in Vrij Nederland had gezien. Ik vond het zelf wél een inspirerend boek, alleen herhaalde de schrijver zichzelf wel vaak, waardoor het richting het eind een beetje taaie kost werd. Ben benieuwd wat jij erover te zeggen hebt.

Joke zei

ps Joyce = Joke. Automatisme om m'n 'engelse naam' te gebruiken omdat ik meestal op engelstalige blogs zit, en je wordt natuurlijk nauwelijks serieus genomen met zo'n naam...

Bas zei

Wat Boudewijn Büch eens opmerkte geldt nog steeds: De meeste recensies gaan meer over de schrijver dan over het boek.
En Maarten 't Hart gebruikt geen drugs, gaat niet vreemd en om 10 uur naar bed. Een beetje saai dus volgens de gemiddelde recensent.

N.B. Er is ook een anonieme OV kaart.

Robert Koopman zei

Uiteindelijk gaan we ten onder aan de regels.
Alles is inmiddels al door regeltjes bepaald maar Den Haag moet nu eenmaal meer regels maken.
Als ze dat niet doen is er geen bestuur meer nodig.....

Schoolboeken zijn in NL al helemaal belachelijk duur.
Die prijzen kunnen wel door de helft.
Boekjes met een slappe kaft voor 50 euro of meer is gewoonweg diefstal.
OK, schoolboeken zijn nu "gratis" maar mag je opeens een borg van 75 euro betalen.
Wie strijkt de rente op van dat bedrag?
Hoeveel scholieren zijn er? 1 miljoen?
Dat is een heerlijke spaarpot voor de uitzuigers!