woensdag 10 augustus 2005

Hinderickx & Winderickx


Vandaag na 2 dagen maar weer eens het huis uit gegaan. Gewapend met wat lijstjes eerst naar De Slegte. Ik vond er wat Büch betreft de Singel Pocket uitgave van Het IJspaleis. (Ja, ik heb natuurlijk bijna alle handelsuitgaven van Büch, maar ik verzamel ook alle verschillende drukken, in ieder geval als ze een ander omslag, formaat of impressum hebben). En deze had ik nog niet. Vierenhalve euro. Eigenlijk was ik op zoek naar Snoecks almanakken, en wel de jaren 87, 92, 93 en 99. Daarin heeft BB namelijk een bijdrage geleverd. Bij De Slegte stond wel anderhalve meter Snoecks, van 1986 tot 1997, maar precies die gezochte jaren ontbraken.
Dan maar door naar Aleph op de Vismarkt. Ik herinnerde me dat ik daar in de bak 'onverkoopbaar' regelmatig Snoecks heb zien liggen. Helaas: eentje, maar niet een gezochte. Van BB had men verder alleen een 4e druk van Eenzaam, maar die druk heb ik al. Ik vroeg of ze wel eens wat Büchjes binnen kregen, maar die bleken ze voor kunstboeken te ruilen met Hinderickx & Winderickx op de Oudegracht. Op naar H&W dus. In de ontstellende rust die de twee heren boekengekken pur sang uitstralen, trof ik in de gewone kasten niets interessants, maar in de gesloten boekenkast stond er de door mij al meer dan een jaar zeer gezochte titel Een boekenkast op reis, persoonlijke kroniek 1998. Voor vijftig euries! (Bij de verschijning kostte het misschien 40-45 gulden) In het boek stond 55 volgens mij, maar 50 was ook wel erg veel. We hebben het hier dus over 110 gulden en 19 cent voor een boek dat nog geen 6 jaar oud is! (Eergisteren kocht ik een gesigneerde eerste druk van J.L.B. Smith's Old Fourlegs, the story of the Coelacanth uit 1956 - een uitermate gezocht boek dat zelden onder de 100 dollar aangeboden wordt - voor 64 dollar, ca. 54 eurie.) Ik heb eindeloos staan twijfelen maar heb het toch niet gekocht. Maar toen ik de winkel uitging wist ik eigenlijk dat ik het boek hoe dan ook zou willen hebben. Ik ben geld gaan lenen, terug gefietst en heb het alsnog uit de kast laten halen en aangeschaft.
En daar zitten we dan. Met een zeer gezocht boek (dat ik meteen van een plasticover van Brodart heb voorzien -een losse hoes om het boek heen-, want er mochten toch eens vlekjes of andere leessporen aan komen) en vraag mij af hoe ver het Büch-verzamelen zal gaan en waar ik zal eindigen: samen met Boudy op een bankje in de hemel met Gijsje? Of failliet in een mededeling in het Staatsblad?

6 opmerkingen:

Rick zei

Snoecks 91 heb je zeker al? Die heb ik dubbel.

Unknown zei

Ik heb "Boekenkast op reis" gelukkig destijds nieuw gekocht - als boekenvakker zelfs met "collegiale korting" (een fenomeen dat helaas sinds 1 juli niet meer bestaat - BOEH!). Maar ja, ik heb weer een heleboel andere Büchjes niet, die jij vast wel weer goedkoop hebt aangeschaft...

Anoniem zei

Het is veel geld maar met geen boek van Buch kom je dichterbij onze held.

Unknown zei

Ik heb de Snoecks als je die nog zoekt...
Mijn email sue@telenet.be

Anoniem zei

Ik heb "een boekenkast op reis" vandaag voor €1 euro in een kringloopwinkel gekocht. Het is de eerste druk, en hij is nog onbeschadigd. Helaas zitten er een paar kleine vlekjes op de achterkant doordat hij een in kartonnen doos zat. Hij is nog spierwit, er zijn nog geen tekenen van vergeling. Ik heb overigens in dezelfde winkel ook "Er is geen vrouw die deugt" van Schopenhauer gekocht, ook prive domein, die was wel wat duurder; €2,50!

boekengek zei

Wow, daarmee ben je wel een 'spekkoper' zoals dat heet. Je hebt minstens 50 euro verdiend.
Let op: de uitgeverij maakt tegenwoordig ook on-demand versies van dit boek. En die zijn niets waard.