vrijdag 30 december 2005

Post uit Ascension Island

Ascension Island... zijn er bewoonde eilanden die nog verder, onbereikbaarder zijn als Ascension? Tja, Tristan da Cunha natuurlijk maar verder zou ik het niet weten. Ascension is eigenlijk niet eens bewoond: er is een militaire basis die 1100 mensen huisvest. Maar geen geboren en getogen Ascension-er, voor zover ik weet.

Niettemin is er in dit onderdeel van het Britse rijk wel een postal service en die produceert postzegels, aerogrammes (luchtpost-enveloppen), ansichtkaarten en meer. Er is tevens Ascension-geld. Sinds jaar en dag staat Ascension op mijn ROVE-lijst (Romantische Onbereikbare Verre Eilanden-lijst). Onbereikbaar voor mij, maar niet onbereikbaar in omgekeerde zin. Op 28 mei 2005 heb ik bij de Post Office Department van de Ascension Island Government een bestelling gedaan. Door wat moeilijkheden in de organisatie ter plaatse kon deze bestelling lange tijd niet worden uitgevoerd, maar op 24 oktober kreeg ik dan toch een e-mailtje dat de bestelling klaar stond. Het wachten was nog op het vrijgeven --door de bank-- van mijn betaling. Op 2 december ging de envelop op Ascension Island eindelijk op de bus. Met een militair vliegtuig (dit gok ik, het zou ook een schip kunnen zijn en dat laatste hoop ik natuurlijk) naar London en vandaar naar hier.
Aanschouw de prachtige munten met afbeeldingen van diersoorten die op Ascension voorkomen, de postzegelserie die op 28 oktober 2004 werd uitgegeven t.g.v. de maansverduistering die toen op dit eiland goed te zien was en een voorbeeld van de 4 luchtpost-enveloppen en de 10 ansichtkaarten die in dit pakket zaten.




Het zal velen ontgaan, maar ik krijg een absolute kick van het ontvangen van zo'n pakje. Het is op een ROV-eiland door iemand persoonlijk zorgvuldig verpakt, heeft een ingewikkelde reis achter de rug & wordt dankzij de postdiensten van Ascension, Engeland en Nederland uiteindelijk hier in mijn brievenbus gestopt -- gelijktijdig met domme dingen als offertes voor de nieuwe zorgverzekering en bankafschriften. Ondanks Internet en e-mail blijft het post-systeem bestaan en dat vind ik mooi. Het zou altijd zo moeten blijven!

1 opmerking:

Anoniem zei

Heel mooi!

En ik lees op de website van het eiland dat je er voor 2000-2500 Pond er wel een weekje heen kunt....