maandag 20 augustus 2007

Istanbul

Vandaag, zaterdag 18 augustus, in Istanbul aangekomen met het cruiseschip Galaxy. Lopend over een van de oude bruggen over de Bosporus waaover Geert Mak het laatste boekenweekgeschenk schreef, getiteld De Brug, blijkt de werkelijkheid met die van het boek overeen te komen. Ook komen de beelden die ik zie overeen met de herinneringen aan een eerder bezoek aan Istanbul, een jaar of 5, 6 geleden.
Toch zijn er wel een paar dingen veranderd. De welvaart lijkt toegenomen, je wordt minder vaak op straat aangesproken of lastig gevallen dan vroeger en er zijn minder militairen en politiemensen op straat te zien. Wat hetzelfde is gebleven is de stank van rottend afval in de zon, afval dat iedereen gewoon achter zich neer dondert -- om het over te laten aan de plastic- en kartonverzamelaars die tussen de rotzooi rond scharrelen om in de kost te voorzien door het gesorteerde afval aan een recyclingbedrijf te verkopen.

Ook hetzelfde is de enorme hoeveelheid prullaria die in stalletjes op straat, uit de losse hand of in kleine winkeltjes te koop wordt aangeboden. Het is precies hetzelfde bazaarspul dat ik zo goed ken omdat het 25 jaar bij mij om de hoek van de straat verkocht werd toen ik nog in Lombok, Utrecht woonde. Van leren ('leren'?) tassen tot opblaaszwembadjes voor kinderen, van digitale klokjes -machtig lelijk- tot loodgietersfittingen. Lombok ben ik ontvlucht, en dat was niet voor niets....
Na nog geen uur houd ik Istanbul voor vandaag in ieder geval voor gezien. Morgen een georganiseerde trip naar het Topkapi Paleis en de Sultan Ahmet Camii (Blauwe Moskee). Af te sluiten met een bezoekje aan de grand bazaar. Bij die laatste zal ik me discreet uit de groep verwijderen om op zoek te gaan naar een boekhandel. Een Turkse atlas heb ik namelijk nog niet...

2 opmerkingen:

Robert Koopman zei

Pas maar op de je de boot niet mist!

Die brug? is dat de brug tussen Europa en Azie? Waar Büch zo heen en weer sprong?

Anoniem zei

Lees regelmatig je blog.
Heb voor mij liggen een exempl. van Folia, nr. 34 van 22-06-2007. Met daarin een herdruk v/e verhaal van B.Buch uit 1982 'Summer in the City'.
Indien interesse neem dan svp contact op via bibliotheca.nl. Kosten: de enveloppe + verzending.
Ik hoor wel van je.