dinsdag 13 september 2005

Andy Warhol Revisited

"Pittsburgh, 19 april [1998]
Naar het Andy Warhol Museum (117 Sandunsky Street) [...] Ik koop in de museumwinkel leuke dingen. Bijvoorbeeld een gesigneerd exemplaar van het fotoboek van Billy Name (een Factory-lid) en de eerste, gebonden druk van The philosophy of Andy Warhol (hoe dat er nog kan zijn, is mij een raadsel). We draaien nog bijna twee uur werk van Andy Warhol in het museum. Ik geniet."
(Boudewijn Büch in : Een boekenkast op reis, pag. 141)
Op 1 september kwam een bevriende antiquaar bij mij in de winkel (ik heb een winkel in het centrum van Utrecht die overigens niets - of niet echt - met boeken van doen heeft). Hij weet dat ik Warhol- en Büch-fan ben. Met een achteloos gebaar zwiepte hij een gebonden boek op de toonbank. 'Heb je deze al? Ik kwam het tegen in een antiquariaat in *** maar heb er zelf eigenlijk niets aan. Is het wat voor jou? Het schijnt uit zijn nalatenschap te komen."
Mijn adem stokt. Ik kijk nauwelijks naar de titel of het boek zelf maar sla het open op de franse titel. Daar zie ik het staan:

'Kun jij beoordelen of dit van Büch is', vraagt hij nog, maar zijn stem lijkt van ver te komen, ik hoor het nauwelijks meer. Ik had Büch's handschrift en wijze van dateren natuurlijk direct herkend. De deal was meteen gesloten; hij verkocht het me voor een belachelijk lage prijs, dezelfde prijs die hij zelf betaald had, zonder winst.

Ik publiceerde bovenstaand stukje in de 2e BB-Museum nieuwsbrief. Er kwamen leuke reacties op, maar ik werd daarna meteen weer behept met het Warhol virus: dat ik zelf Warhol dingen moest kopen (moest, hoor je me het zeggen? niks moet, maar ja, die drang he...). Aangezien echte Warhols niet binnen mijn budget passen, werd het een boek en postzegels. Bij De Slegte vond ik Warhols' Nudes, voor 14,90, een fraai werk met een overzicht van de naaktekeningen en zeefdrukken van de meester. De voorzijde van het boek heeft een vrouwelijk model als afbeelding, de achterzijde een mannelijk -- dat is een commerciële keuze neem ik aan; vrouwelijk naakt verkoopt nu eenmaal beter dan mannelijk.
Op eBay kocht ik een compleet vel met postzegels van Andy, een recente uitgave van de US Post (2001). Het is een fraaie sheet geworden en helemaal in de geest van Warhol. De uitgever en copyright-houder is dan ook de Andy Warhol Foundation. De eerstedag-envelop die bij deze uitgifte hoorde, met een fraaie 22 karaat gouden stempeling, heb ik bij een andere aanbieder gekocht. Uit de beschrijving: Up for auction is a 22k gold fdc stamp dated 2002. Canceled on the first day of issue from the U.S. Post Office and complete with a 22K gold foiled replica of the original stamp. Deze moet nog binnen komen...
Hieronder het Warhol-sheet.

Tot zover Warhol. Morgen, 14 september is een belangrijke dag, namelijk de 236-ste geboortedag van Freiherr Alexander von Humboldt, de lievelings-ontdekkingsreiziger van Boudewijn Büch. Toevallig (is het echt toeval?) kreeg ik vandaag een grote doos binnen uit Duitsland met boeken van AvH en andere leuke dingen. Daarover morgen hopelijk meer.
En overmorgen, de 15e, schrijven wij de 115e geboortedag van Agathie Christie -- en laat dat nu net toevallig ook mijn eigen verjaardag zijn!

1 opmerking:

Anoniem zei

Exposures in eerste druk heb je zeker al? http://www.antiqbook.nl/boox/fab/FB2004012846.shtml

Henk