maandag 1 februari 2010

Winter

Vier boeken uit mijn bezit waarin de winter een grote rol speelt.

Peter Hoeg: Smilla's gevoel voor sneeuw

Mijn gevoel voor sneeuw is inmiddels wel weg gesmolten. Hoewel dit boek alom opgehemeld wordt kan ik er maar niet doorheen komen. Typisch gevalletje van een boek voor Hogere Literatuur Verslaafden. Misschien NRC abonnees? [N.B.: ik ben zelf NRC-abonnee.]

George Simenon: Bloedspoor in de sneeuw

Hoewel ik het boek bezit en gelezen heb, kon ik in mijn database geen aantekeningen vinden over mijn waardering.
Mijn voorliefde voor Simenon kennende zal het vast goed
zijn geweest. Maar of ik er nu wat aan heb in deze bizarre winter?

G.K. van het Reve: Vierwintervetellingen (gepubliceerd in 1963, een van de strengste winters tot nu toe). Lees dit boek niet als je aanleg hebt voor somberheid. Maar overigens volgens mij is het nog altijd één van de beste werken van Gerard Reve.

Tot slot het enige boek waarmee ik gedurende deze lange koude winter wel weer eens zou willen kennismaken: W.E. Johns: Biggles in de kou. Een jeugdboek. Aangezien mijn jeugdboeken zich in dozen in de berging bevinden kan ik alleen deze (niet zelf gescande) illegale Speurders-afbeelding hiernaast zetten.


Maar nu echt: ik heb schoon genoeg van deze winter. Vooral omdat het reizen in dit land nog niet aangepast is aan afwijkende (lees: winterse) omstandigheden. Vier uur per dag in overvolle bussen en treinen doorbrengen: de lust tot lezen vergaat je dan wel. En dan die koude voeten en vingers....

Ik wens iedereen een lange warme lente en zomer.
Wedden dat ik dan bij 40 graden Celsius boeken ga noemen over de ellende die warm weer met zich mee brengt?

3 opmerkingen:

Tom Peeters zei

gelukkig maar dat de aarde opwarmt, anders was het misschien nog erger deze winter :)

Robert Koopman zei

Lees wel dat de boekenverkoop in Nederland dramatisch is gedaald....
Kunnen wij boekenliefhebbers dit tij nog keren?

boekengek zei

Dramatisch gedaald... dat valt wel mee hoor. Er worden elk jaar meer boeken verkocht, dat het in 2009 iets minder was kun je op het conto schrijven van de kredietcrisis denk ik.