vrijdag 8 augustus 2008

Het vervolg op A-BALL

Jarenlang stond hij moederziel alleen ergens op een bovenste plank: Deel 1, A___BALL, van de Technische Encyclopedie van Winkler Prins. 'n Kloek boek in kunstlederen band.

Terug naar het jaar 1975. Op een manier die ik me niet meer kan herinneren, kwam ik er achter dat er een nieuwe encyclopedie in 6 delen zou verschijnen die geheel gewijd zou zijn aan techniek. Een uitgave van Winkler Prins nog wel, dat klonk vertrouwd.
Als bebrild, nieuwsgierig, technisch aangelegd jongetje, een nerd zouden we nu zeggen, was ik al helemaal in boeken. En om een lang verhaal kort te maken: op een dag stond, door mij uitgenodigd, een lange meneer op de stoep met prachtige folders én een deel van De Encylopedie. Wekenlang had ik er naar uitgegeken. Meneer was verbaasd dat er niet een middelbare man tegenover hem stond, maar een 14-jarige wijsneus. Zonder centen. Tegen beter weten in hoopte ik nog dat mijn moeder toeschietelijk zou worden, maar er was geen schijn van kans: ik geloof dat deze 6 boeken toen een half maandinkomen vertegenwoordigden.... Ik hield de man niettemin aan het lijntje en vroeg hem of ik er over mocht nadenken en het boek nog even mocht houden om het goed te kunnen beoordelen. Dat mocht en hij zou het een week later komen ophalen.
De rest is geschiedenis. Het boek is nooit meer opgehaald en ik zat met A___Ball, veertien jaar oud. Met de techniek is het niet écht wat geworden.

Vandaag brachten wij wat overtollig huisraad naar een kringloopwinkel. Na het inleveren keek ik even rond en als vanzelfsprekend werd mijn aandacht getrokken door de boeken die daar door anderen waren achtergelaten. Normaal gesproken vind je in kringloopwinkels het treurigste van het treurigste, maar het is óók waar dat de mensen die er werken meestal geen doorgewinterde boekenkenners zijn en de boeken prijzen naar gelang ze er uit zien: oud 50 cent en nieuw een euro.
Van 20 meter afstand zag ik ze staan: de 6 delen van de Technische Encyclopedie. Voor zensenhalve euro (samen) waren ze mijn, wat een spotprijs is want elders wordt er 25-150 euro voor gevraagd.


Na 23 jaar is de eenzaamheid van A___BALL opgelost, met een tweelingzusje en 5 ferme broers. Ik stel ze u hierbij aan u voor: BALM___DRAC, DRAG___GRON, GRON___MAGM, MAGN___RUIM en RUIS___ZIJDE.

Ik wens ze nog een lang en gelukkig leven toe, op de bovenste plank!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi verhaal, echte boekenliefde!
Erwin

Anoniem zei

Goed gedaan! In het kringloopcentrum van de plaats V. staan (stonden) de 6 delen voor 25 Euro.