zondag 17 juli 2005

En dan de Datjes

Vrijdag wandelde ik tijdens een boodschapje voor de zaak even De Slegte aan de Oudegracht in Utrecht binnen. Tot mijn verbazing stonden er 2 Büchjes in de kast. Ik kom eigenlijk nooit boeken van BB in gewone antiquariaten tegen of het moet een verkreukelde 17e druk van De kleine blonde zijn, dus dit was wel apart. Het waren een zeer net exemplaar van Geestgrond, de 2e druk (=1e paperback-druk) uit november 1995 en de vierde druk van Eilanden uit de Grote ABC-reeks. Beiden waren zonder aantekeningen, namen of beschadigingen en kostten slechts 7,50 per stuk. Met deze Eilanden er bij, heb ik er nu 4.
Ik trof er verder nog een reprint van Joseph Waterhouse' The King and People of Fiji aan. Oorspronkelijk in 1866 verschenen was dit een berucht boek want het verhaalde van de gruwelijkheden waarmee Fijians elkaar en buitenstaanders te lijf gingen, pasgeborenen doodden (infanticide) en mensen oppeuzelden. Zie Büch: De hele wereld in een vitrinekast, p. 29-32.
En zaterdag kwam ik bij een Bruna in Zwolle-Zuid het niet meer leverbare (en zoals Marco meldde in herdruk zijnde) 2-cd luisterboek van De kleine blonde dood tegen, gewoon op de plank bij de B, voor 12 euro 50. Stond daar vermoedelijk al 2 jaar op mij te wachten.
Het mooiste echter was de kleine verleiding tot de aanschaf van nog een Bill Bryson, deze keer zijn boek Overal en Nergens, reizen door Europa. (Pandora Pockets, 7,98) Ik heb al eerder verhaald dat ik deze auteur buitengewoon geestig vind en daarin ben ik nu ook niet teleurgesteld. Terwijl P. in slaap probeerde te komen door in slaap te proberen te komen, lag ik naast haar te lezen (in een poging in slaap te komen), maar ik moest bij herhaling zo vreselijk lachen, tot tranen toe, dat er van slapen helemaal niets terecht kwam en ik uiteindelijk maar beneden verder ben gaan lezen om P. niet langer te storen. Van slapen is niet zoveel meer gekomen, maar het boek is inmiddels uit en ik ben te moe voor leuke stukjes.

Geen opmerkingen: