zaterdag 30 juli 2005

Boeken op Reis

Ik ben een slechte reiziger. Al een week tevoren slaat de stress toe, merkbaar aan een gespannen buik en chaotische gedachten. Vergeet ik niks mee te nemen? Wordt er niet ingebroken tijdens mijn afwezigheid? Vergeet ik niet de gordijnen dicht te doen boven zodat de zon niet op mijn boekenkasten schijnt en de ruggen verbleekt? Heb ik alles op de zaak goed geregeld? Al mijn wachtwoorden en toegangscodes bij me? Komt er geen aanslag op een van de luchthavens waar ik zal zijn? Word ik ziek?
Mijn angsten zijn zeker niet uniek. Een van de beste dichters die Nederland rijk is, Ingmar Heytze, lijdt er ook aan. Bij hem is het zelfs zo ernstig dat een optreden in Amsterdam er niet in zit, omdat hij dan van Utrecht met de trein naar de hoofdstad moet. Dat heb ik niet, alhoewel ik het om andere redenen een verschrikking vind om naar Amsterdam te gaan....
Twee dagen tevoren wordt het reisgevoel anders; nu is er niet meer aan te ontkomen. Dan maak ik lijstjes en begin ik te ordenen. Eén dag tevoren (en dat is nu) treedt er een soort rust op; de lijstjes zijn er, de kleren liggen op stapeltjes, en zelfs de boekenkeuze is bijna klaar.
Het scheelt enorm dat we de idiote chartervluchten voor onze reis naar Rethymon op Kreta, Griekenland, hebben gelaten voor wat ze zijn (namelijk om 12 uur 's nachts vertrekken van Schiphol, 04 uur plaatselijjke tijd aankomen --geradbraakt en onwel-- en de terugreis om elf uur 's avonds vertrekken en om half vier in de nacht op Schiphol aankomen waarna je nog een fijne treinreis naar Utrecht te wachten staat met dronken of agressieve mensen en niet nader aan te duiden zakkenrollers en berovers.) Via Internet hebben we zowel een andere heen- als terugvlucht geboekt. Nu gaan we lekker overdag, om 12.00 uur heen en om 11.00 uur terug met lijndiensten (Olympic Airways en Berlin Air respectievelijk). De terugreis vliegen we naar Düsseldorf, vanwaar we de ICE nemen naar Utrecht. Met airco, en stopcontacten voor de laptop.
Ik dwaal af.
De boekenkeuze is dus gemaakt; het was even zoeken maar ik denk dat ik het ga redden:
  • Tilman: Mischief tussen de pinguïns, een reisverhaal uit begin vorige eeuw
  • D'Arcy O'Connor's veelgeprezen boek over de schat op Oak Island
  • Tony Horwitz' Blue Latitudes, Boldly going where Captain Cook has gone before.
Bij elkaar is dat 759 pagina's Engels en 180 pagina's Nederlands; een leuk begin dacht ik, maar als ik nou echt heel lui ben, dan wordt al dat Engels me mischien te veel.
Vanmiddag bij de ECI daarom nog wat bij gekocht: Gerhard Hormann: Een tweede huis: verhalen/interviews over al dan niet beroemde Nederlanders die een tweede huis in het buitenland bezitten. Heerlijke literatuur voor de vakantie, denk ik. En ik kwam iets tegen waarvan ik denk dat het zeker heel gaaf is, mede in verband met mijn reis-stress en vliegtuig-verveling: een uitgave van Rubinstein met 8 audio CD's waarop schrijvers als Maarten 't Hart, Remco Campert, Renate Rubinstein, Adriaan van Dis en Frans Pointl uit eigen werk voorlezen. Heerlijk lijkt me dat straks in het vliegtuig: lezen terwijl je je ogen dicht hebt, niet ontvankelijk voor het irritante gekwek van reizigers om je heen in de claustrofobische vliegtuigruimte. In deze uitgave, die Boeken voor Onderweg heet, zitten 8 CD's met in totaal 9 uur luisterwerk. Zoveel uur zitten we niet in de lucht, dus de rest kan mooi mee naar het zwembad of de zee. Ik geloof dat ik een mooie vakantie voor de boeg heb.

5 opmerkingen:

Unknown zei

Prettige vakantie!

woordenaar zei

Have fun

Anoniem zei

Ik werk als hostess in Rethimno (en woon in Chania). Op zich geen slechte plaats om als boekenliefhebber te werken overigens. Ik vind soms prachtige (Nederlandse!) werkjes in 2de handsboekwinkels hier te plaatse. En ik heb er inmiddels een sport van gemaakt om hotelbibliotheken langs te struinen en daar werkjes te "lenen" (mijn manier om te vragen: mag ik deze houden?). Veel plezier in Rethimno. Groeten, Debora

boekengek zei

Hi Deborah, leuk dat je mij gelezen hebt! Hoe kwam je op mijn blog terecht? Jammer alleen dat ik het nu pas thuis lees!!! Ik houd me aanbevolen voor adressen van (2e hands) boekwinkels in Rethimno; we gaan er vast nog een keer heen. (Dit was onze 2e keer). Voor welke reisorganisatie werk jij? Ik 'ken' alleen Dafne van Oad.

Anoniem zei

Dag Boekengek, ik vond je blog via Boekensneupers Blog (die bezoek ik trouw) en ik geniet inmiddels ook van jou Blogs. Ik woon en werk inmiddels 11 jaar in Chania en Rethimno, momenteel voor Olympia International. Dafne ken ik ook. Ik zal de adressen van de 2de hands zaken voor je opzoeken, soms kun je er verassende vondsten vinden. Leuke vakantie gehad? Groeten, Debora