dinsdag 8 november 2005

Brussel

Ik moet wat van me laten horen, anders denken jullie misschien dat ik in Brussel gebleven ben! Dat is dus niet zo, maar het is erg druk hier in het BB-Museum en met achterstallige post/mail en aangeschafte boeken...
Brussel was heel bijzonder, ik was er nog nooit geweest. Had er bepaalde ideeën over, dat het truttig zou zijn (zoals Wenen bij voorbeeld). En ongastvrij. Maar dat bleek anders. Het is een zeer fraaie stad en tegelijk een heel lelijke. De oude binnenstad is echter bijzonder mooi en ik was verbaasd zoveel Japanners te zien en andere --minder opvallende-- toeristen.
Het culinaire dat toegeschreven wordt aan deze stad heb ik (hebben we, moet ik zeggen) gemist. De restaurants bieden eigenlijk vooral toeristenmenu's, maar dan voor belachelijke prijzen. 18 of 20 euro voor een hoofdgerecht zonder garnituur om over de prijzen voor een drankje maar te zwijgen. En de kwaliteit was echt middelmatig of minder. Maar de Brusselaars zijn vriendelijk, de winkels bijzonder en ik heb heel veel prachtige boekwinkels bezocht.


Voor mij was het hoogtepunt het voormalige koloniale museum, tegenwoordig Africamuseum, in Tervuren, 15 km buiten Brussel. Daar heb ik voor het eerst oog in oog gestaan met een Coelacanth. De foto daarvan komt later -- met andere berichten over aangeschafte boeken.

Geen opmerkingen: