dinsdag 3 januari 2006

Boekenjaar 2005

Het was me het boekenjaar wel. Ik heb geen enkel jaar hiervoor zoveel boeken verworven. Nog niet alles is ingevoerd, maar ik heb wel een redelijk nauwkeurige schatting kunnen maken: 594 boeken, daarmee het vorige record uit 2004 (282 boeken) verdubbeld.
Zeshonderd boeken nemen ongeveer 15 boekenplanken in bezit; bij een twee meter hoge Billy van 80 cm breed zit je dan op meer dan twee volle boekenkasten.

Boekengek's Boekenfeitjes 2005
  • Eerste boek op 6 januari: Kingfisher Science Encyclopedia (London, 1991) [4,50 euro kringloopwinkel]
  • Laatste boek op 29 december: Tussen de Vesten. 13 Leidse schrijvers (een verhalenbundel met o.a. een van Boudewijn Büch's eerste publicaties in boekvorm, 1977) [14 euro, eBay Nederland]
  • Omvangrijkste boek: de series Kunst van Europa en Kunst der Wereld, bij elkaar 32 dikke delen, prachtuitgave uit de jaren zestig. [202 euro, kringloopwinkel + Belgisch antqiquariaat]
  • Omvangrijkste boek 2: 49 delen uit de Weimarer of Sophie Ausgabe van het verzameld werk van Johann Wolfgang von Goethe [70 euro, eBay Duitsland]
  • Kleinste boek: Philipp Franz von Siebold: Huize Nippon aan de Rijn -- 8 x 11,5 cm, 47 gram. [6,75 euro, VVV Leiden]
  • Grootste boek: de Atlas Maior, 30 x 45 x 6,5 cm -- 7 kilo [boekhandel Broese, Utrecht, 150 euro]
  • Goedkoopste boek: Zig Ziglar: Success for Dummies, 75 eurocent. Dit was mijn grootste succes, het boek werkt dus echtt!!!
  • Duurste enkele boek: The Holy Bible, Rembrandt editie van The Easton Press, 195 euro.
  • Ook het mooste boek trouwens, samen met de Atlas Maior dan.
  • Meeste boeken van [en niet eens over] dezelfde auteur: 66 boeken van Boudewijn Büch
  • Slechtste roman: Elfriede Jellinek: Lust [euro 7,25 via Marktplaats]
  • Beste roman: Tommy Wierenga: Joe Speedboot [euro 18,90, bol.com]
  • Geilste boek: Remko Kampurt: Tjeempie! Of Liesje in Luilekkerland [De Slegte, euro 2,99]
  • Verrassendste boek: Nell Kimball: Memoires uit het bordeel; een fraaie geschiedschrijving van de zeden in New Orleans in het begin van de 20e eeuw [nog steeds hier en daar bij De Slegte verkijgbaar] [De Slegte, euro 9,99]
  • Fraaiste boek: The Stanley Kubrick Archives [Taschen, 150 euro]
  • Slapeloze nachten van gehad: de boeken die Bibliofilos aanraadde van Holbrook Jackson. Beide aangeschaft. [euro 38,26, Amazon.com]
  • Eigenste boek: zelf gemaakt & gepubliceerd: Bert de Vaan: Uit de wereld van Boudewijn Büch [9,95 euro]
En zo kan ik nog wel even door gaan... Al die boeken over Napoleon (een 40-tal), al die boeken uit het bezit van Boudewijn Büch... de encyclopedieën, de meest ver aangeschafte boeken (Australië), de meest nabije (mijn 'eigen boek'), de vreemdste (Bienfait: Waarom zijn de koleuren der planten groen?), de dunste (A short guide to Tristan da Cunha, Glass & Green, 24 blz., 2003), de dikste The Holy Bible, 1381 blz, maar die heb ik al gehad. Vooruit de een na dikste dan: Peter Ackroyd: Dickens, 1195 blz.

Het enige boek dat ontbreekt is het boek dat ik zelf zou willen schrijven. Maar ja, daarvoor moet ik eerst met pensioen, en dat kan nog wel een jaartje of 3 duren helaas....

Ik wens u allen een fantastisch boekenjaar!




5 opmerkingen:

Anoniem zei

Geweldig! Ik ben dol op dit soort overzichtjes.

de ´Kubrick Archives´ heb ik lang over getwijfeld, maar toch maar niet gedaan. Net iets te duur en nu maar duimen dat de prijs nog wat gaat zakken...

Bibliofilos zei

Wat een prachtig overzicht! Een lust voor het oog!
En, ga je over een jaar of drie al met pensioen???

boekengek zei

Mijn plan was: met 45 met pensioen. Daar is een deuk in gekomen. Maar 3 jaar vanaf nu moet haalbaar zijn (dan ben ik 47)! (Ik ga er vanuit dat je moet geloven in je diepste wens en dan zal die ook vervuld worden.) Pensioen betkent in mijn ogen oveigens niet dat ik niets meer zal doen, maar dat ik alleen nog die dingen doe ik leuk vind.

Unknown zei

Mooi overzicht!

Anoniem zei

66 boeken van/over/met Büch in één jaar?? Dat is erg knap.