maandag 23 mei 2005

Zuidpool Dromen

Op de laatste bladzijden van Eerde Beulakker aangekomen (zie mijn vorige blog), moet ik iets terugnemen. Ik heb Eerde een male chauvinist pig genoemd en dat is onterecht. Hij geeft in zijn boek Naar Koude Kusten er vaak genoeg blijk van een gevoelige kant te bezitten en is niet te beroerd zich te relativeren en te kritiseren. Mijn bewondering voor hem stijgt.
Gistermiddag zat ik met mijn lief te zoeken naar een cruise voor de komende zomer (ergens in het Caraibisch gebied), toen ik een beschrijving voor een cruise naar Antarctica tegen kwam. Mijn bloed ging weer harder stromen en de opwinding steeg. Aaaah, als ik dat toch eens mocht zien: het Beagle Kanaal, de straat van Lemaire, Deception Island, Elephants Island, Ushaia, Kaap Hoorn, de Falkland Eilanden, noem maar op. Het mooiste op aarde ligt op het zuidelijkste stukje en dankzij de goed nageleefde internationale verdragen blijft dit gebied beschermd en intact. En kan je het toch bezoeken....


Het kost alleen een enorme bak geld, wat ik in ieder geval nu nog niet heb. Maar als we de zomervakantie niet gaan cruisen en dat geld sparen voor de winter van 2005/2006 dan zou het mogelijk zijn.
Dromen dus, het ultieme nastreven. Reizen in gedachten, lezen. Een lukrake greep uit mijn zuidpool-boeken:

  • Sir Vivian Fuchs & Sir Edmund Hillary: The Crossing Of Antarctica (Cassell, London, 1958)
  • W.H.C. Knapp: Antarctica. De geschiedenis van het geheimzinnige Zuidland (F. Bohn, Haarlem, 1958)
  • Bert Sliggers (Editor): Extreem! Overleven Op Antarctica (Teylers Museum, Haarlem, 2004, ISBN 90-71835-16-2)
  • André Migot: The Lonely South. Kerguelen And The Antarctic (Rupert Hart-Daivs, London, 1956)
  • Caroline Hamilton: Naar de zuidpool. Het indrukwekkende avontuur van vijf vrouwen (The House Of Books, Vianen, 2000, ISBN 90-443-0113-6)
Omtrent het eerst genoemde boek: vorig jaar heb ik op eBay-veiling een eerstedag-envelop gekocht van deze reis dwars door het Antarctisch continent, gesigneerd door Sir Edmund Hillary zelf. Ik kan hem 'even' niet vinden want dan zou ik hem kunnen scannen en hier afbeelden. U houdt hem tegoed.

Geen opmerkingen: