zondag 29 mei 2005

De tweede boekenveiling van Boudewijn Büch

Ik kan niet slapen jongens. Overmorgen is namelijk de tweede veiling van boeken uit het bezit van BB en voor mij de eerste waar ik ga proberen daadwerkelijk een miniem deel van zijn boeken aan te schaffen. Bij de vorige boekenveiling (in november 2004) was ik bij voorbaat gedesillusioneerd vanwege de grote media-aandacht en, mijn eigen kansen inschattend tot nul, liet ik het aan mij voorbijgaan. (Daar moet ik bij vertellen dat ik absoluut geen geld had op dat moment en ik nog financieel nabloedde vanwege de meubels uit Boudewijn's bezit die ik bij Sotheby's op 22 september 2004 had verworven.)
Maar nu ben ik ietsiepietsie beter voorbereid. Ik heb de 1621 kavels tellende veilingcatalogus 3 x doorgenomen. En besloten me te concentreren op de boeken over boeken (zo'n 200 kavels).
Ik heb de resultaten van de vorige boekenveiling geanalyseerd en daaruit conclusies getrokken. En die stemmen me bepaald niet tot tevredenheid. Kavels die voor 60-80 euro werden ingeschat gingen soms voor het 3- of 4-voudige van de hand! In de komende veiling komen meer recente titels aan bod en die zijn niet zo interessant voor de H.H. antiquaren, dus dat is winst voor mij, zou ik zo zeggen. Niettemin: ik kan niet live aan de veiling deelnemen vanwege mijn werk. Het feit dat Veilinghuis Bubb Kuyper 300 items per uur veilt (dat komt neer op 1 kavel per 12 seconden) maakt me er ook niet geruster op. Ik zal dus schriftelijk moeten bieden.
Op mijn wenslijst staan nu 14 kavels, bij elkaar 207 boeken voor een verwachte veilingopbrengst van minimaal 850 euro. Ik WEET dat het niets is, die 850 euro (1873 gulden) en ik weet ook dat ik pas een overzicht kreeg van mijn hypothecair krediet waar onderaan in vette zwarte letters stond: "U kunt nog voor XXXX,XX euro opnemen." Ik wil er deze keer nogal voor gaan, wou ik maar zeggen. Want ik heb groot vertrouwen in de ABN/AMRO en hoewel het kan zijn dat dit onterecht is, ergens moet ik een daad stellen... Eén ding weet ik wel: net als toen bij de Sotheby's veiling zullen de komende dagen en nachten voor mij in het teken staan van Boudewijn -- de persoon die ik het meest bewonder. Slaaptekort gegarandeerd. En ik hoop dat ik een en ander kan aanschaffen teneinde het veilig te stellen voor het museum!
Ik groet u, lieve lezers, en voor het geval u zelf gaat bieden: GRRRR!

Geen opmerkingen: