zaterdag 5 juni 2010

Voorbereiding op een boekenmarkt

Morgen is er weer de jaarlijkse Zwolse Boekenmarkt.
Ik heb mijn eerdere blogs hierover nog eens op een rijtje gezet:

  • 2006 (Paula heeft een verrassing voor me...)
  • 2007 (de tweede keer -- 13 boeken)
  • 2008 (Rainbowpockets kopen + een hilarische ontmoeting met Martin Ros over de schunnige werken van L.P. Boon -- 43 boeken)
  • 2009 (op jacht naar Privé Domein -- 16 boeken)
Deze keer ga ik net als in 2008 en 2009 voorbereid op pad. Dat vergt echter wel enig voorwerk want ik weet uit mijn hoofd natuurlijk niet precies wat ik allemaal bezit. Vooral bij de uitgeversreeksen die ik verzamel is dat moeilijk te onthouden, zoals Rainbowpockets en Privé-Domein.

Vandaag draai ik vanuit mijn boeken-database dus overzichten uit van wat ik heb, zodat ik morgen (hopelijk) geen dubbele exemplaren zal kopen. Ook de enige complete* uitdraai die ik op papier heb (zie het boek op de foto) gaat morgen mee.


* Compleet is dit boek echter niet, het is bijgewerkt tot juli 2008 en mist circa 500 recente aankopen. Hopelijk zitten die nog in mijn RAM-geheugen...

De Russische Bibliotheek
Tussen mijn 18e en 25ste jaar las ik veel Russische auteurs. Af en toe kocht ik een deeltje uit de Russische Bibliotheek van G.A. van Oorschot. Ze kostten destijds tussen de 55 en 60 gulden, voor mij een enorm bedrag toen, vergelijkbaar met een week levensonderhoud. Door geldgebrek heb ik veel delen naar De Slegte moeten brengen -- iets waar ik nu nog spijt van heb!
Om mijn verlies van toen goed te maken kocht ik vorige maand op de veiling van de bibliotheek van Kees Fens 23 delen uit de Russische Bibliotheek. Helaas heb ik ze nog niet ontvangen, want ze zijn een beetje traag bij het veilinghuis en zo weet ik van 6 delen ook nog niet om welke titel het gaat, maar niettemin is mijn doel dit jaar om méér delen uit die reeks te kopen.

Ik ben er helemaal klaar voor. Morgenmiddag gaat het onweren en regenen maar ik vertrouw er op dat dit pas gebeurt nádat ik mijn slag heb geslagen. Dan kan ik vervolgens met kletterende regen tegen de ruiten (héél melancholisch Russisch) morgenmiddag al verslag doen van mijn wederwaardigheden op de Zwolse Boekenmarkt 2010.

Geen opmerkingen: