woensdag 19 oktober 2005

Napoleon L'Empereur (4, slot)

Het begon vorig jaar met een buste van Napoleon die ik via eBay van iemand in Duitsland kocht. Korte tijd later volgde een fotoboek dat ik tegen kwam in het Nationaal Museum in Kopenhagen. Ik had voor het laatste mijn huis beslist niet uit hoeven te gaan want Napoleon kun je overal kopen en het aanbod is zo overstelpend dat je met een klein budget vele meters boekenkasten zou kunnen vullen. Dat moest ik maar niet doen. Een paar bijzondere dingen zullen genoeg moeten zijn om dichterbij Napoleon op St. Helena te komen.
Ik vond op eBay een oude ansichtkaart van Longwood, het huis waar Napoleon verbleef:


Het bijzondere aan deze kaart was eigenlijk de adressering en de tekst. Hij is op St. Helena verstuurd door de Franse regisseur/producer Yves Rousset-Rouard en gericht aan een Nederlandse filmproducer in Hilversum.


Ik kan de kaart niet dateren, maar het is waarschijnlijk van vóór de invoering van de postcode, dus voor 1978.

postzegels
Wie postzegels over Napoleon wil gaan verzamelen kan zijn borst nat maken. Ergens op Internet las ik dat er al meer dan 700 postzegels zijn uitgegeven met een afbeelding van de keizer. Tjaaaa, dat lijkt me dus wel wat! Meteen maar eens een selectie van 50 zegeltjes aangeschaft bij een Fransman (hoe kan het ook anders).


Nu ik hierdoor een idee heb van hoe een nieuw verzamelonderwerp er uit kan zien, is de tijd rijp om me er serieus in te storten. Die 700 zegels komen er wel (de reguliere uitgiften althans, voor afwijkingen en rariteiten is in mijn portemonnee geen plek).
Ik wacht nog op een paar boeken over Nap & Helena en zal alvast eens een plekje in een vitrinekast gaan vrijmaken. En dan moet het afgelopen zijn.
Denk ik.
Hoop ik.
Dacht ik.
Tevergeefs.

Geen opmerkingen: