zaterdag 3 september 2005

'Success for Dummies'

Vandaag mijn jaarlijkse bezoek aan het Boekenfestijn gebracht in de Utrechtse Jaarbeurs. Dit 4-daagse evenement in het najaar bezoek ik meestal op de zondagochtend vroeg, dan is er nog bijna niemand. Nu was het een half uur na opening al vet druk. Je pakt dar een trolley en loopt langs de tafels met tienduizenden boeken: ramsj en uitverkoop op alle gebieden. Ik had me voorgenomen het dit jaar héél netjes te houden (ik heb niet veel geld momenteel) en daar ben ik volgens mij wel in geslaagd. Hoewel de Jaarbeurs 5 minuten lopen is van mijn huis ben ik er toch maar op de fiets heen gegaan, die is namelijk voorzien van twee grote canvas fietstassen -- die ik voor de gelegenheid maar even eerst heb leeggemaakt.
Na twee uur was ik een kopje Capucchino en 12,7 kilo aan boeken zwaarder: 12 titels, 3719 bladzijden, voor bij elkaar slechts 91,39 euries.
Zoals altijd af en toe een baalmoment: dan zie je een vuistdik boek dat je onlangs voor 37 euro hebt aangeschaft voor 12,95 liggen (Harry Prick, het eerste deel van de Van Deyssel-biografie), deel 3 en 4 van het verzameld werk van Godfried Bomans -- ik had alleen deel 1 en 2, die kostten me in 1996 81 gulden per stuk (nu euro 12,95, maar ze waren in deplorabele staat, zonder stofomslag, dus heb ik ze laten liggen) en nog een aantal andere die ik meteen uit mijn geheugen verdrongen heb. Voortaan nog voorzichtiger zijn bij de aanschaf van recente boeken en beter inschatten of ze na 2 jaar in de ramsj terecht komen! Wat ik wel heb meegenomen waren:
  • Geoffrey C. Ward, Ken Burns & Dayton Duncan: Mark Twain, an illustrated biography, 288 pag, 2001 (fraai boek over een heerlijke schrijver)
  • Akke Van Der Meer (Editor) & Martine Both (Editor), Winkler Prins Millennium, 320 pag., 1999 (gek op naslagwerken, maar dat wist je al)
  • Nathaniel Harris, De Wereld In Kaart Gebracht, 304 pag., 2003 (een erg mooi boek over de geschiedenis van de cartografie, met werkelijk zeer mooie illustraties!)
  • Robert Cowart & Brian Knittel, Alles Over Microsoft Windows XP Home Edition, 1001 pag., 2003 (hoop dat ik dat kreng nu eens wat sneller krijg!)
  • David Chandler, Dictionary of the Napoleonic Wars, 570 pag., 2001 (om mee te kunnen praten met Napoleon fans)
  • Caroline Hanken, Sebalds reizen; Het verlangen van de zeeman in de zeventiende eeuw, 208 pag., 2001 (voor mijn maritieme bibliotheek)
  • Dorling Kindersley Publishing, Eyewitness Activity Files Ancient Greece, 1999 (voor het plankje aparte & bijzondere boeken)
  • Stephen J. Sansweet, Star Wars Scrapbook, 1998 (zelfde plankje, een te gek boek over het verzamelen van Star Wars memorabilia)
  • Hans-Jürgen Döpp, The Erotic Museum in Berlin, 256 pag., 2000 (fraai plaatwerk, een mooie aanvulling op mijn collectie erotica. De illustratie hierbij toont 2 schilderijen van rond 1900 die een verborgen afbeelding hadden achter de oorspronkelijke -- een ongetwijfeld saai landschapje)
Voorts nog een nieuw Frans-Nederlands woordenboek met CD-rom, (mijn oude was aan vervanging toe) en een erg leuk boek over ***, wát vertel ik niet, want P. leest mee en het is een kadootje voor haar.
Tot slot een boekje dat maar 8,5 x 7 cm meet en dus door mij voortaan altijd in de broekzak meegedragen kan worden:
  • Zig Ziglar, Success for Dummies, 128 pag., 2000
Als het nu niet lukt weet ik het ook niet meer!

6 opmerkingen:

Anoniem zei

eindelijk een sony laptop forum bij de boekengek

boekengek zei

kijk, dat bedoel ik nu: als ik een blog neerzet heb ik binnen de korste keren SPAM (oneson, liever niet op klikken), vandaag zelfs al binnen 5 minuten 2 comments (inmiddels weer verwijderd)! Ik heb nu al mijn settings zo 'zwaar' mogelijk gemaakt, maar ben benieuwd of andere bloggers hier ook last van hebben....

Unknown zei

Ik heb er - even afkloppen - geen enkele last van. (Ik gebruik weliswaar een ander comment-tooltje, maar ik neem aan dat dat bij spammers net zo bekend is.)

Anoniem zei

Balen dat je Spam krijgt.....maar het kost mij geen moeite om de word verification er extra bij te typen. Snap er alleen geen bal van hoe dat werkt......

P.

hoogerduyn zei

Bingo! Mijn blogje 'Zeezicht' heeft als allereerste 'comment' ook een dergelijk spam-bericht aangetrokken.
Ik begrijp dat dit een snel groeiend probleem aan het worden is.
Google > zoek "blogger+spam" > Results about 2,930,000 !!!!!
Het lijkt me dat jouw 'word verification' toch een goed afweermiddel is.

woordenaar zei

Dat ze blogger ook al ontdekt hebben... Heb er veel last van gehad maar heb nu het perfecte filter, 931 pogingen afgeslagen in de afgelopen 7 dagen.