woensdag 2 februari 2011

Opnieuw: Egypte

Mijn opmerking in mijn vorige blog dat de media nog niet zo heel veel deden aan de gebeurtenissen in het Midden-Oosten kan ik nu gerust terug nemen. Radio 1 houdt me heel goed op de hoogte. Daarnaast check ik regelmatig CNN op de TV en Aljazeera via internet.

Wat hier gebeurt is dat er nieuwe geschiedenis gemaakt wordt, waarvan we de afloop nog niet weten. Daarom is het zo spannend om het te volgen.

Toen ik 14 jaar oud was volgde ik via de radio de ontwikkelingen over de beëindiging van de oorlog in Vietnam en praatte daarover met mijn moeder tijdens het 'kopje thee' als ik thuis kwam van school.
In mij is een journalist verloren gegaan. Maar dat spijt me geenszins!

Wat Egypte betreft hoop ik vurig dat alle kunstschatten en historische artefacten bewaard blijven en niet worden geplunderd en beschadigd door opgefokte mannetjes.

Ik denk dat ik vanavond maar eens twee oude boeken uit de kast haal, namelijk het tweedelige Het graf van Tut-Anch-Amon: ontdekt door wijlen Graaf Carnarvon en Howard Carter
Een prachtige uitgave uit 1924, kort na de ontdekking gepubliceerd.
Toen alles ondanks --of juist dankzij-- de koloniale verhoudingen, nog gewoon 'gewoon' was.
Radicalisering is een uitvinding van de 21ste eeuw. De slechtste uitvinding wat mij betreft.

Geen opmerkingen: