zaterdag 23 mei 2009

Yeah! Weer een nieuw verzamelgebied!

Onlangs, na het lezen van enkele dagboeken van Paul Léautaud, vatte het idee in mij vlam om boeken uit de Privé Domein-reeks van De Arbeiderspers te gaan verzamelen. Een béétje boekenliefhebber heeft er wel een paar van in zijn kast staan. Zo ook ik. Ik moest wel even goed zoeken om ze tussen alle andere boeken uit te pikken maar het is gelukt. Zeventien stuks, hier op de foto.

Waarom Privé Domein? Omdat het een van de langst lopende series van een Nederlandse uitgever is waarbij vanaf het begin consequent dezelfde vormgeving wordt gebruikt. Dat laatste is een zeldzaamheid, want Nederlandse uitgevers neigen hun oor helaas maar al te gemakkelijk naar de grillen van de mode en nieuwe managers met dito ambities.
Maar de belengrijkste drijfveer behelst natuurlijk de inhoud: memoires, dagboeken en brieven van schrijvers.
Nu de boeken voor de foto uit de mijn kasten zijn gehaald blijven ze dat ook, want ik heb besloten dat het erg aardig zou zijn om alle circa 280 boeken uit deze reeks te gaan verzamelen, én lezen.
Voorwaar geen kattenpis voornemen: zo'n 260 boeken aankopen waarvan vele inmiddels het predikaat zeldzaam tot zeer zeldzaam dragen. Ik ga rustig beginnen: allereerst met een oproepje aan de lezers om mij gratis hun overbodige PD boeken te sturen (mits in perfecte staat). [grapje]

Er zijn heel veel Privé Domein-verzamelaars. Er is zelfs een zeer goede verzamelaars-site over gemaakt die een perfect startpunt vormt voor het opbouwen van een eigen verzameling, zoals bijvoorbeeld met een pdf-catalogus van alle titels waarin je je eigen verzameling kunt bijhouden

Een extra uitdaging is hoe deze boeken in de kast te zetten. Ze passen met gemak in één Billy. Op de normale manier met de ruggen naar voren is dodelijk saai want alle boeken hebben dezelfde witte (veelal verkleurde) rug. Om ze het beste tot hun recht te laten komen zouden ze met hun fraaie omslag naar voren getoond moeten worden. En daar heb ik een plan voor bedacht. Ik wil een "kast" bouwen bestaande uit 7 panelen van circa 80 x 200 cm (bxh) met een diepte van 5 cm. Ieder paneel kan 48 boeken bevatten. De panelen komen te hangen tussen rails aan de onder- en bovenkant zodat je ze onafhankelijk van elkaar kunt verrijden en dus steeds naar wisselende voorkanten kunt kijken.
Een en ander kan er zo uitzien (ruwe schetjes, ik ben geen tekenaar).


Ingevuld met boeken krijg je dit:
Tenslotte nog een zij-aanzicht:

Misschien is er een timmerman/handige klusser die dit project voor mij zou kunnen maken? Een IT-er of auto-dealer die onlangs zijn baan is kwijtgeraakt bij voorbeeld? Ik hoor het wel.
Zondag 7 juni ga ik beginnen met verzamelen op de fameuze Zwolse Boekenmarkt (280 kramen). Handelaren, verlaagt uw prijzen, ik kom er aan!

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Jaaaa...dat is ook een prachtig verzamelgebied, het zijn geweldige boeken! Ik lees alleen nog maar non-fictie, heerlijk.
Vandaag toevallig een gelukje op een plaatselijke boekenmarkt en 2 boeken van Jeroen Brouwers (waaronder 1 p-d) voor een euro per boek ;-)
Succes, je bent er waarschijnlijk kapitaalkrachtig genoeg voor!

Leo

Anoniem zei

Hinderickx & winderickx, is volgens mij het beste PD antiquariaat, succes. Heb je Rainbow al compleet? Erwin

Anoniem zei

Het zijn idd prachtige boeken. Ik heb onlangs bij H&W in Utrecht de beide delen van Jean-Paul Franssens gekocht. Het privé-domein deel van Barbellion, "Dagboek van een teleurgesteld man" is ook schitterend. Ik zag dat je de dagboeken van Goncourt al had, die vond ik ook erg mooi. Er staan toevallig per vandaag een aantal nieuwe domeindelen op marktplaats, maar die zijn aardig aan de prijs.

groet,

Koen

Anoniem zei

En als je binnenkort nog in Amsterdam komt moet je ook zeker eens langs Kok lopen. Daar staat altijd zo'n twee meter PD-boeken in de etalage.

Groet,
Sander L.

Anoniem zei

Prachtige keuze Martin, ik begrijp je volkomen. Ik deel je verzamelwoede in deze, maar koop niets van dit moois via Marktplaats, QOOP, Ebay of bij een antiquariaat. De mooiste vondsten doe ik op door diverse kerken georganiseerde braderieen of lokale boekenmarktjes. 2 weken geleden nog DE Büch-PD voor een euro!! Die dag kon niet meer stuk!

Speurse in Zwolle, Carlos

boekengek zei

Bedankt voor alle tips!
@ Carlos: ik koop bijna nooit via Marktplaats; het meeste is (in mijn ervaring) pure rommel en men vraagt veel te hoge prijzen. De braderieën tip is goed, moet ik toch eens uitvissen hoe ik die in Zwolle kan vinden.

Occy zei

ik verzamel de pd's sinds een 2 of 3-tal jaartjes ook, en heb er nu net geen 130 - ongeveer halverwege dus ...

met 1 billy kom je er niet voor de volledige reeks, vrees ik - braderieën en boekenmarkten zijn inderdaad de beste plekjes om ze goedkoop te pakken te krijgen, - online, e-bay en boekhandels betaal je meteen de verzamelwaarde

(als je je inschrijft op de pd-site krijg je telkens er een nieuw deel verschijnt van de Arbeiderspers een kortingsbon toegestuurd)

Robert Koopman zei

Leuke maar meteen ook moeilijke verzameling.
Maar moeilijk is juist leuk!