zondag 14 december 2008

60 jaar Boudewijn Büch

Wanneer Boudewijn Büch niet plotseling overleden zou zijn op de avond van 23 november 2002, dan zou hij vandaag, 14 december 2008, 60 jaar geworden zijn. Ik vind het nog altijd ontzettend sneu dat deze --niet drinkende en rokende man-- zo vroeg het tijdelijke voor het eeuwige moest verruilen door hartfalen. De eerste paar jaar na zijn dood was er veel belangstelling voor wat hij naliet. Zijn ingewikkelde leven met literaire vrijheden maar ook met pijnlijke leugens kregen veel aandacht in de pers. De fans kwamen aan hun trekken door grote delen van zijn nalatenschap te kopen. Ik behoor zelf tot die laatste groep, mijn huis is een half BB-museum....

Maar de laatste jaren bemerk ik een afnemende belangstelling voor Boudewijn en dat vind ik jammer.
Frans Mouws, die 5 boeken schreef over Büch, heeft gezegd er mee te stoppen. Vandaag werd op de 7e Internationale Boudewijn Büchdag in de openbare bibliotheek in Amsterdam het jaarlijkse boekje van het Boudewijn Büch Gezelschap Büchmania gepresenteerd. Dit werd deze keer geschreven door Büch's jeugdvriend Paul Westgeest en gaat over de reis die hij samen met BB in 1967 ondernam naar Ciboure, de geboorteplaats van componist Maurice Ravel. Het is een mooi boekje geworden en leuk geschreven, daar niet van, maar wat mij verdriet deed was de slotzin uit het voorwoord: "Dit verslag zal tevens het laatste zijn wat ik over Boudewijn Maria Ignatius Büch zal schrijven. Het is goed geweest zo."

Wat is goed geweest? Zes jaar aandacht voor Büch? Is Büch nu uitgekauwd?
Vandaag, op die bijeenkomst, waren weer tientallen fans die het tegendeel bewezen. Omdat ik nog moest werken kon ik er zelf helaas maar een uurtje zijn. Maar ik zal het werk en de persoon van Büch niet vergeten. Hij blijft voor mij altijd een unieke persoonlijkheid en een groot verzamelaar. Zijn enorm grote schriftelijke nalatenschap kent zeker oppervlakkige stukjes, maar vooral ook talloze prachtige bijdragen die uitblinken door de deskundigheid en het enthousiasme waarmee ze geschreven zijn. En misschien is het allerprachtigste dat Boudje heeft nagelaten wel zijn 176 TV-reportages onder de naam De Wereld van Boudewijn Büch. Na mijn pensionering schrijf ik de definitieve Boudewijn Büch-encyclopedie. In minstens 3 dikke delen. In leer gebonden. Met leeslint. In een cassette verzameld. En met een apart indexdeel.
Mark my words!

Postscriptum: ik weet dat deze blog veel gelezen wordt door Büch-geïnteresseerden. Reacties worden bijzonder op prijs gesteld! Dus aarzel niet.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Je hebt natuurlijk gelijk, maar er is, in vergelijking met bijvoorbeeld Gerard Reve, heel veel aandacht voor Boudewijn Büch (geweest). Wat helaas op geen enkele manier wegneemt dat de aandacht verschuift. In de boekhandels worden zijn titels almaar schaarser, dat is droef.

Erwin

Robert Koopman zei

Ik teken vast in voor het in leer gestoken 3-delige werk dat je gaat schrijven.

Ik zal Büch in ieder geval niet vergeten.

Anoniem zei

Ja, ik ben het ook met je eens.

Het is iets typisch Nederlands denk ik. Wij zijn niet zo van de heldenverering en dan raak je al snel vergeten. Namen als Hermans en Vestdijk worden nu al nauwelijks meer verkocht en gelezen en ik vrees dat het met BB niet anders zal zijn.

Wanneer ga je met pensioen?;)

groet,
Sander L.

Unknown zei

De teruglopende belangstelling is goed te merken als je wat van BB probeert te verkopen via Marktplaats. Twee jaar geleden boden de liefhebbers tegen elkaar op. Op dit moment krijg je zelfs op schaarse boeken hele lage biedingen, of helemaal geen reactie.

Aan de andere kant vind ik het niet zo heel erg dat er even (?) wat minder belangstelling is voor onze held, want laten we eerlijk zijn: tussen de stroom publicaties over BB die de afgelopen jaren verscheen, zitten toch ook wel een paar onzinboekjes...

Anoniem zei

Helemaal mee eens; ook ik zal BB nooit vergeten en hij blijft prominent in mijn kasten aanwezig.

DWVBB op DVD is van grote waarde voor mij (en velen met mij)
De échte liefhebbers hebben dan maar de schone taak om hem 'levend' te houden...

Je hebt zelf hier weer een mooie bijdrage aangeleverd, waarvoor dank. Blijf over hem schrijven!?

Fijne dagen allemaal.

Leo

Anoniem zei

Iedere dag werp ik wel een blik op ongeveer 0.5% van het boekenbezit van de Bibliotheca Didina et Pinguina. Overigens een respectabele hoeveelheid boeken.
Vergeten is dus niet zo makkelijk.
En als ik me wat minder voel trek ik een boekje uit de kast over een raar eiland of een uitgestorven dier en ... dat helpt ...

Anoniem zei

Jij bent een "naleving" van BB....dussss echt helemaal uitsterven? Nee dàt kan en zal nooit gebeuren!!!
Ps. is naleving wel een BN woord?
Paula.

Anoniem zei

Yep, 'k wil ook graag intekenen voor die fijne leren bandjes!!!

Er is te lang en te veel gekwebbeld en gepubliceerd over de persoon Büch. Ook op de BB-dagen.

Het ging veel te weinig over zijn werk. Waarom willen uitgevers wel, overigens matige, biografische boekjes van Mouws e.c. uitgeven en komt er nooit eens 'nieuw' primair werk in de handel.
Een mooi gebonden bundeling van Büchs columns in Collect, om maar eens wat te noemen... of alle stukken uit Avenue', of gebonden heruitgaven van de eilandenreeks. Daar zit ik nou op te wachten...

Succes met alles, Martin.

Groet van Edwin

Unknown zei

Etienne,
zegt, gaarne teken ik in op je uitgave over Boudewijn, wacht aub niet te lang.

Anoniem zei

Op 14 december 2013 is het 65 jaar geleden dat Boudewijn Büch geboren werd. Hij is een van de weinigen schrijvers en tv-persoonlijkheden die ook na zijn overlijden in 2002 een brede populariteit geniet in Nederland en België. Als lid van de oudste en eerste Boudewijn Büch Genootschap "The Blue Poet Society" ervaar ik steeds weer hoe zeer Boudewijn nog leeft. Heel veel Büchiaanse onderwerpen zijn nog steeds reuze populair, en natuurlijk wordt er nog alles gelezen en verzameld wat met Boudewijn en zijn onderwerpen te maken heeft. Dat er ook mensen zijn die over de mens "Boudewijn Büch" ook kritische geluiden laten horen verbaasd me niets. Over elke BN'er kan je je negatief of positief uitlaten maar dat neemt niet weg dat ze toch allemaal op hun gebied wel iets gepresteerd hebben. Wat mij betreft, Boudewijn zal ook in toekomst mijn hfavoriete held blijven, zijn aanstekelijke passies zijn tijdloos.