zaterdag 14 april 2007

Een kast gaat open

Op 2 maart meldde ik op deze blog een kabinet van Boudewijn Büch te hebben gekocht. Op deze fraaie zomerdag (waarom zou je nog naar een eiland in de Stille Zuidzee willen verhuizen? Niet voor het weer, in ieder geval) -- op deze zonovergoten dag dus, doe ik voor de lezers de kast op een kier.
Meer dan 100 voorwerpen van over de hele wereld zijn in dit engelse walnoothouten kabinet ten toon gesteld. Alle voorwerpen zijn door Boudewijn Büch zelf gekocht op zijn tientallen reizen naar de uithoeken van de wereld.

En nu staat het dus in een huiskamer in Zwolle. De voorwerpen (een niet volledige lijst) zijn afkomstig uit Duitsland, Namibië, Nieuwzeeland, Australië, de Falklandeilanden, vele locaties in de VS, Brazilië, en verschillende eilanden in de zo zonnige maar ook langzaam door de klimaatveranderingen verdrinkende Stille Zuidzee.
De waarde van de voorwerpen varieert: van simpele souvenirs uit museumwinkels à $ 3 tot redelijk kostbare muntsets en memorabilia van rond de $ 50. Van enkele voorwerpen is de waarde een stuk hoger.
Er zijn postzegels en ansichtkaarten, emblemen om op je jas te strijken, miniatuurfiguren, fossielen, houtsnijwerk, prentjes, horloges, glazen en ga zo maar door. Het bijzondere is dat écht alles te herleiden is tot zijn boeken en TV-uitzendingen van De Wereld van Boudewijn Büch.
In de video die veilinghuis Sotheby's na het overlijden van Boudewijn Büch heeft gemaakt is deze kast ook te zien, net zo compleet als ik hem hier heb.


Enkele thema's zijn ruim vertegenwoordigd: Thomas Edison, de uitvinder van de gloeilamp (uitzending op 28 oktober 1995, niet op DVD) en Mark Twain, om er twee te noemen (op DVD, De wereld van.... -- maar ik kan even niet vinden welke disc).


Het doet me wel wat, zo te 'spelen' met deze voorwerpen, die stuk voor stuk een historie hebben en door Boudewijn, al mopperend stel ik me voor, ooit op verre luchthavens tegen betaling i.v.m. overgewicht, naar Nederland zijn vervoerd. Naar Amsterdam, naar Den Haag en ten slotte naar hiero.
Hij zal wel moe zijn geweest na elke lange reis en bij thuiskomst de uitgeputte voeten op een voetenbankje hebben neergelegd. Het is pure speculatie natuurlijk, maar het ZOU dit bankje geweest kunnen zijn -- het komt namelijk óók uit BB's huis en staat nu voor mij klaar.
Eindelijk na weken weer eens wat geschreven hier.
Nu even uitrusten.

3 opmerkingen:

Robert Koopman zei

Gierend jaloers lees ik dit.
Als lezer van dit blog "eis" ik meer foto's in hoger detail...:-)

boekengek zei

@ Robèrt, jaloers, jaloers... allemaal betrekkelijk hoor. Ik heb dat ding gewoon gekocht; wat jij doet is veel knapper: die bepaalde FDC's verzamelen en al die drukken van De Kleine Blonde Dood... dat is pas echt 'a hell of a job'! Aan je foto-wens zal ik gehoor geven in toekomstige blogs. ;-)

Robert Koopman zei

Ik verzamel inmiddels alle drukken van al zijn boeken welke in meerdere druk verschenen zijn...

Een mens moet wat.

Toch blijft die kast heel erg mooi!