maandag 9 augustus 2010

Overbagage

Om het risico op overbagage te verkleinen had ik vóór mijn reis naar de Kanaaleilanden het gewicht van mijn koffer bewust een stuk onder de toegestane 20 kg gehouden. Ik ging met 18 kilo van huis. Maar eenmaal op mijn bestemming was er toch geen houden meer aan.

Ik heb op de eilanden 21 boeken en boekjes gekocht, veelal kleinere publicaties, maar ook wat zwaardere gebonden boeken. Daarnaast heb ik een stuk of veertig folders, (geografische) kaarten en ander drukwerk verzameld.
Al met al: teveel! Daarom heb ik iets gedaan (moeten doen, kun je beter zeggen) wat ik nooit eerder deed: ik heb een flinke doos met boeken per post naar mezelf gestuurd. Wat nog een hele onderneming was op de Guernsey Post Office. Voor het forse bedrag van 32 pond (circa 37 euro) stuurde ik 5 kilo (7 boeken) naar Zwolle. Daar kwam het eergisteren aan: een feestje om deze boeken na bijna twee weken weer terug te zien en eindelijk te kunnen incorporeren in mijn bezit!


Bij mijn vertrek uit Guernsey woog mijn koffer 25 kilo, 5 meer dan toegestaan, maar de luchthaven deed er gelukkig niet moeilijk over. Een extra label aan de koffer en dat was het.


Optelsom: 18 kg bij vertrek + 7 kg overgewicht + 5 kg verstuurd = 30 kg.
Zelf was ik ook nog 'ns 3 kg in gewicht aangekomen vanwege de vele verorberde biefstukken, pasta's en chips, maar dat is me vergeven.

Reizen is voor boekenliefhebbers een verzoeking. Het vergt wat organisatie betreft het uiterste van je en slaat achteraf ook nog eens een flink gat in je bankrekeningsaldo.
Ik zou het eigenlijk niet meer moeten doen!

p.s.: deel 2 van Alderney verschijnt hoop ik woensdag.
p.s. 2: ik heb reacties op deze blog weer open gezet, dus je hoeft geen google-id of zo meer te hebben.

5 opmerkingen:

Boekhapper zei

Bekend probleem ja, die boekvriendelijke vakantieadressen.
En de argumenten die je daarbij verzint (ik tenminste wel):'maar ik kom hier misschien nooit meer', 'zo'n bijzonder boek kan ik toch niet laten liggen', 'anders krijg ik er thuis enorm spijt van', 'ach dat ene boek kan er ook nog wel bij'.

Je laat ons wel enorm in spanning met die cliffhanger van Alderney...:-)

Anoniem zei

5 kg overgewicht zou u bij Ryanair 100 euro gekost hebben!

Anoniem zei

Ja....hoe loopt die andere blog af???

Pla X

Gerbie zei

Boeken naar jezelf sturen. Meerdere keren gedaan. Toen ik een zomer op Menorca werkte heb ik een behoorlijk doosje naar mezelf gestuurd. In september verzonden, toen het einde van het seizoen naderde, pas in december aangekomen. Goedkoopste tarief genomen natuurlijk.

Ook tijdens mijn lange reizen heb ik een aantal keren een doosje boeken verzonden. 2 keer ook meegegeven aan medereizigers die toch bijna naar Europa gingen. 1 keer nooit teruggezien. Boeken, fotorolletjes, plattegronden, wat souvenirs. Deed me erg pijn toen. Nu 10 jaar later nog steeds...

Hendrik-Jan zei

Het probleem is over enige jaren hopelijk opgelost als alles opgeslurpt wordt door een e-reader. Met de zorg en het gewicht dat je minder hebt, verdwijnt natuurlijk ook een stuk avontuur, de afweging welke boeken wel en welke niet, etc.

Dat wel.